BRATISLAVA. Tri stratové železničné spoločnosti sú pre štát problémom. Najnovšie to potvrdzuje žiadosť Železničnej spoločnosti Cargo, ktorá nedokáže začať splácať úver vo výške 166 miliónov eur.
Takmer 10-miliónovú splátku má firma zaplatiť vo februári, už dnes chce podľa Hospodárskych novín (HN) jej odklad.
„Ročný odklad splátky je iba jeden z bodov podnikateľského plánu, ktorého cieľom je ozdravenie podniku a zvýšenie jeho trhovej hodnoty,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.
Biznis plán Carga ráta napríklad s reštrukturalizáciou úverov či revíziou zmlúv. V roku 2013 počíta vedenie s predajom podniku.
Úver, ktorým chcel exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) udržať v Cargu zamestnanosť, vyšetruje Brusel ako nedovolenú štátnu pomoc, o predĺžení splatnosti nevie. „Prípad naďalej vyšetrujeme,“ napísali nám včera z Európskej komisie.
Stratu začali znižovať
Vedenie Carga vylučuje, že by požiadali súd o oficiálnu reštrukturalizáciu podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii. Tá by mohla podnik ochrániť napríklad pred exekúciami. „Rokujeme s ostatnými veriteľmi o nastavení splátkových kalendárov,“ povedal Halanda.
Štátny nákladný dopravca očakáva za tento rok stratu 99,43 milióna eur, čo je v porovnaní s rokom 2009 menej o 28 miliónov. Firma chce byť už o dva roky v čiernych číslach.
Docieliť to chce aj prepúšťaním ľudí, ktorých dnes zamestnáva 9250. Budúci rok chce prepustiť približne 1850.
Zlepšenie hospodárenia očakáva aj správca železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Vlani dosiahli stratu 124 miliónov eur, tento rok ju chce znížiť o 7 miliónov.
Podnik analyzuje aj možnosť znižovania stavov. „Nateraz sme nerozhodli o hromadnom prepúšťaní, všetky otázky sú predmetom analýz a rokovaní,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Podľa HN chcú ŽSR prepustiť 1700 ľudí, Pavliková tieto čísla označila za „bezpredmetné“.
Osobný železničný prepravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), na otázky SME neodpovedala.
Cez tlačovú správu poprela informácie HN, podľa ktorých budúci rok plánuje prepustiť päťsto zamestnancov. Podľa stanoviska má „ísť rádovo o niekoľko desiatok“ ľudí, dnes ich zamestnáva 4998.
Riešenie sa hľadá
Podľa stanoviska, ZSSK rokuje s ministerstvom dopravy o vyriešení ekonomických problémov a stabilizovaní podniku. Nie je pritom ešte známe, koľko bude štát platiť ZSSK za výkony vo verejnom záujme, čo ovplyvní aj cenu cestovného.
Obaja dopravcovia ušetria na poplatkoch za využívanie koľají, pri Cargu predstavuje úspora asi 60 miliónov. To sa však premietne do zvýšenia straty ŽSR, ktorá znížením poplatkov očakáva výpadok tržieb za 80 miliónov eur.
„Spolu s tromi železničnými spoločnosťami hľadáme spôsob konsolidácie, ktorá sa týka rozpočtu, ceny za využívanie koľají, ale aj presunu osôb a tovaru z ciest na koľajnice,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.