Agentúrnu správu sme o 20:10 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. „Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pretože konala diskriminačným spôsobom.“
Toto je len jedna z viet listu, ktorý na Slovensko posiela Európska komisia. Takto tvrdo Brusel kritizuje tender bývalej vlády – o prevádzkovateľa elektronického mýta.
V ňom vyhrala najdrahšia ponuka vo výške 852 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť tri lacnejšie ponuky vyradila.
Neodôvodnene nízka cena
Listom sa začína druhá fáza konania, ktoré voči Slovensku komisia vedie už dva roky.
Slovenská vláda bude mať teraz dva mesiace na to, aby uspokojila Brusel a „prijala opatrenia s cieľom vyhovieť obsahu tohto stanoviska“.
V opačnom prípade môže mýto putovať pred Európsky súdny dvor. Nie je toho pritom málo, čo má Slovensko naprávať. Eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier sa podpísal pod dokopy 44 bodov, v ktorých sa popisuje mýto a jeho problémy.
Napríklad, že v tendri sa najlacnejšia ponuka vyradila nespravodlivo. To sa týka konzorcia Slovakpass, ktoré sa so sťažnosťou na Brusel obrátilo.
Do súťaže prišlo s cenou o asi 200 miliónov eur nižšou než ponúkal víťaz. Vyradili ho zo súťaže okrem iného aj pre príliš nízku cenu.
„Európska komisia naďalej trvá na svojom stanovisku, že vylúčenie uchádzača z dôvodu neposkytnutia uspokojivého vysvetlenia neobvykle nízkej ceny bez toho, aby boli najskôr presne stanovené prvky neobvykle nízkej ceny, nebolo odôvodnené,“ píše sa v liste z eurokomisie.
Tender by vyzeral úplne inak
Množstvo výhrad Bruselu sa týka podmienok, ktoré Národná diaľničná spoločnosť dodatočne menila až po podpise zmluvy, prípadne až po spustení mýta.
„Zmluvné podmienky boli zmenené v prospech prevádzkovateľa elektronického systému výberu mýta v porovnaní s pôvodnými podmienkami,“ píše komisia.
To znamená, že keby vylúčení uchádzači vedeli, čo všetko sa ešte na mýte zmení, mohli ich ponuky v pôvodnom tendri vyzerať celkom inak. Profitovala z toho firma SkyToll, aktuálny prevádzkovateľ mýta.
Konzorciá napríklad nemohli tušiť, že namiesto plnoelektronického systému bude možné platiť mýto aj bez palubnej jednotky.
Stačilo na to zavedenie takzvaného ticketingu, čiže predaja lístkov na konkrétne trasy naprieč Slovenskom. To mohlo SkyToll odbremeniť od nákladov na nákup drahých palubných jednotiek. Jedna totiž stojí až 300 eur.
Aktuálny minister dopravy Ján Figeľ (KDH) teraz stojí pred rozhodnutím, ako bude obhajovať pozíciu Slovenska, keď vtedajšia opozícia vrátane KDH mýto v minulosti tender ostro kritizovala.
„Ministerstvo bude analyzovať pozíciu Európskej komisie a následne prijme kroky. Máme na to dva mesiace. A aj keď sme tento problém, žiaľ, zdedili, budeme bojovať za záujmy Slovenskej republiky,“ píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.
Bývalý šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer) si za svojimi argumentami stále stojí.
Z obsahu oznámenia nie je úplne jasné, čo presne od vlády Európska komisia očakáva. Rovnako zostáva nejasné, akým sankciám môže Slovensko čeliť, ak sa prípad dostane až pred Európsky súdny dvor.