BRATISLAVA. Štvrtkové mimoriadne valné zhromaždenie bratislavského letiska by malo do vedenia štátnej akciovky vyslať Maroša Jančulu (na archívnej snímke ČTK), Jaroslava Macha a Juraja Mitku. Informácie SME potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. „Tieto mená sú správne. Ide o nomináciu, na ktorej sme sa zhodli s Fondom národného majetku."
Odlišné hlasovanie na valnom zhromaždení je nepravdepodobné, keďže väčšinu v letiskovej spoločnosti vlastní FNM a zvyšok ministerstvo dopravy. Všetci traja nominanti venovali letectvu značnú časť života. Kým Jančula a Mach v minulosti pracovali aj priamo na letisku, Mitka tam v súčasnosti pôsobí ako prevádzkový riaditeľ.
Vracajú sa na známu pôdu
Podľa potvrdených informácií sa má Jančula stať predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom. Dnes pracuje na ministerstve ako šéf útvaru odborného vyšetrovania leteckých nehôd. V minulosti pôsobil na bratislavskom letisku ako manažér letovej bezpečnosti.
V 90. rokoch pracoval v armáde, odkiaľ sa v roku 1999 dostal na Letecký úrad Slovenskej republiky ako inšpektor na údržbu lietadiel. O dva roky na to sa stal riaditeľom úradu. Koncom roka januára 2007 ho odvolali. Oficiálne išlo o štandardnú výmenu riaditeľa, podľa informácií SME sa však vzoprel politickému tlaku, ktorý v tom čase šiel od koaličných strán Smer-HZDS-SNS.
Jaroslav Mach bol predsedom predstavenstva bratislavského letiska za druhej Dzurindovej vlády v čase, keď sa pripravovala jeho privatizácia. V máji 2005 vedenie letiska opustil. Jančula o sebe hovorí ako o apolitickom nominantovi.
Navrhovaní ľudia to podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) nebudú mať ľahké. „Nové vedenie bude mať čo robiť, aby vyriešilo zlé pomery na letisku," povedal Figeľ pred dvomi týždňami. Reagoval tak na zistenie, že účtovné a daňové poradenstvo poskytuje letisku firma Empiria Tax, blízka podnikateľovi Vladimírovi Poórovi, blízkemu Smeru. „Aj toto je dôkaz, ako Fico odmeňoval svojich mecenášov," povedal vtedy Figeľ.
„Po troch rokoch informačného embarga treba situáciu na letisku preveriť, treba urobiť rýchly audit zmlúv, aby sa prišlo na to, kde sú v nich nášľapné míny. Nikto poriadne nevie, aké zmluvy tam boli pouzatvárané," povedal SME Jančula.
Končia pre kauzy
Súčasné predstavenstvo letiska v zložení Zdeněk Schraml, Jozef Pojedinec a Radek Zábranský končí najmä pre niekoľko podozrivých obchodov. Medzi nimi je aj spolupráca s poradenskou firmou Empiria Tax, ktorej šéf je zároveň aj v manažmente aerolínií VIP Wings. Tie patria k dlžníkom bratislavského letiska.
Analýzou má prejsť aj spolupráca s firmou Airport Parking, blízkou podnikateľovi Poórovi. Na letisku má kaviareň, prevádzkuje úschovňu a baliareň batožiny či letiskové parkovisko. „Budeme hľadať možnosti, ako zvrátiť súčasný stav, lebo z neleteckých činností je práve parkovanie veľmi lukratívny biznis," povedal Jančula.
Z toho, čo mi bolo doteraz o zmluvách povedané, vyplýva, že veľa možností na nápravu neexistuje.
Maroš Jančula,
budúci riaditeľ bratislavského letiska
Analyzovať sa má aj zámenná zmluva s Airport Parkingom, ktorou firma získala lukratívnu pôdu pred novým terminálom, za čo si letisko do majetku pripísalo viacero parciel pozdĺž areálu. Práve na tejto zmluve je podpis Schramla a Pojedinca.
Posledný menovaný má šancu zostať na letisku. „Počas niekoľkých rokov spolupráce dokázal, že je odborníkom na bezpečnosť a zabezpečenie letísk," povedal budúci šéf letiska Jančula.