Konzorcium firiem, medzi ktorými je aj Doprastav či Váhostav, prišlo o obrovskú diaľničnú zákazku. Zatiaľ sankcie nežiadajú.
Pôvodnú agentúrnu správu sme o 20:01 nahradili autorským textom SME
BRATISLAVA. Mega balík súkromných diaľnic, ktoré naplánovala bývalá vláda, napokon nebude. Dnes o takomto osude 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom informoval nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
„Termín, ktorý sa spájal s prvým balíkom, bol šesťkrát odkladaný, posledný termín bol datovaný na 31. august 2010,“ povedal. Zmluva tak podľa neho „expirovala“, pretože koncesionár na túto stavbu ani do konca augusta nezohnal všetky potrebné peniaze.
Minister okrem toho nebol spokojný ani s cenou. Za 30 rokov mala totiž cesta stáť štát až vyše 9 miliárd eur. Do posledného okamihu sa však konzorcium snažilo cenu znížiť – neúspešne.
„Hlavný dôraz sa kládol na externé činitele, ktoré nie sú v rukách ani vlády, ani v rukách investora,“ povedal minister. Priestor na zlacnenie sa teda hľadal v úrokových sadzbách.
Predseda Smeru a bývalý premiér Robert Fico rozhodnutie ministra Figeľa komentoval podľa agentúry SITA slovami, že Slovensko má ďalší dôvod na štátny smútok. Zastavenie jeho nákladného projektu sa tak ocitlo v priamej súvislosti s vraždením v Devínskej Novej Vsi.
Firmy: Snažili sme sa
Konzorcium, ktorého členmi sú aj firmy Doprastav a Váhostav, reagovalo sklamane. „V snahe naplniť očakávania vlády v najvyššej možnej miere sme urobili ústupky, výsledkom ktorých je zníženie ceny za dostupnosť výrazne pod úroveň našej konečnej ponuky, ktorá bola vysúťažená v tendri.“
Tiež tvrdí, že nemalo problém získať na projekt peniaze od bánk, ako to tvrdí minister. Chýbali jedine peniaze od Európskej investičnej banky – miliarda eur. Na ňu však koncesionár nemá vplyv. „Tieto záležitosti by však mohli byť vyriešené v krátkom období po letných prázdninách,“ napísali firmy. S úverom Európska investičná banka čakala, až kým nebude isté, či sme pri projekte dostatočne dbali na životné prostredie. To práve skúma Európska komisia.
Minister Figeľ upozornil na tento environmentálny problém. Napriek tomu sa problematický úsek Turany – Hubová chystá stavať, a to najskôr v roku 2012.
Všetky pôvodné PPP úseky s výnimkou jedného z prvého balíka sa majú po novom financovať z eurofondov a štátneho rozpočtu.
„Skôr by som odporúčal zamerať sa na realizmus, postupnosť a udržateľnosť celého procesu,“ odpovedal Figeľ na otázky, dokedy plánuje diaľnicu postaviť.
Po rýchloceste
Zmena plánu zvyšuje tlak na eurofondy. Odborník na ne Ján Rudolf hovorí, že prerozdeliť eurofondy by nemal byť problém. Stačí, ak sa na tom dohodne vláda, potom to musí schváliť Brusel.
Minister má však ešte aj plán B. Chystá sa postaviť cestu medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Tá sa spúšťa na juh ešte pred problematickým úsekom Turany – Hubová. Väčšia časť rýchlostnej cesty až do Bratislavy je už pritom hotová. Od diaľničného prepojenia cez Žilinu tiež môžu odrádzať tunely v okolí Žiliny. Budú veľmi drahé.
Draho môže štát vyjsť ešte aj zrušenie balíka PPP. Koncesionár totiž už dávnejšie avizoval právne kroky. Štát zatiaľ predpokladá, že mu vyplatí len to, čo ho stáli prípravné práce. Vyčlenených na to bolo zhruba 42 miliónov eur.