SME

Reklama v internete dobieha inzerciu v novinách

Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak vracia optimizmus. Novinám a televízii začína konkurovať internet.

Zadávatelia si on-line reklamu obľúbili. Zatiaľ čo výdavky do tlačených médií pomaly klesajú, záujem o internet rastie.

BRATISLAVA. Firmy sa prestávajú báť investovať do propagácie svojich produktov a do sveta reklamy sa tak pomaly vracia optimizmus. Zadávatelia však dávajú stále viac prednosť online reklame pred tou v tlačených médiách. Vyplýva to z celosvetového výskumu agentúry ZenithOptimedia.

„Je vidieť, že v posledných troch rokoch dochádza k poklesu reklamných výdavkov v tlačených médiách. Ich podiel na trhu sa rok čo rok znižuje zhruba o jeden až dva percentuálne body, a to najmä v prospech internetu,“ povedal pre ČTK riaditeľ ZenithOptimedia Praha Petr Majerik.

Podľa agentúry by sa do dvoch rokov mohol svetový podiel reklamy na internete výrazne priblížiť podielu, aký má v tlači.

Ročné oneskorenie

Výkonná manažérka Asociácie internetových médií Veronika Pizano verí, že sa tieto odhady v budúcnosti potvrdia. Pripomína však, že slovenský internetový trh kopíruje svetový s niekoľkomesačným až ročným oneskorením. „Kým celosvetovo online reklama rástla už v prvom kvartáli tohto roka, na Slovensku tomu tak ešte nebolo,“ povedala.

Od vypuknutia krízy sa pohybujeme v mínuse, ale do plusových čísel by sme sa mali dostať už vo výsledkoch za druhý kvartál.

„Online reklama, na rozdiel od printovej, ešte ani zďaleka nedosiahla svoj vrchol. Návrat na úroveň z roku 2008 preto na Slovensku predpokladáme pomerne rýchlo, najneskôr v roku 2011,“ myslí si Pizano.

Pozitívny trend potvrdzuje aj člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press Peter Mačinga, ktorý je zodpovedný za denník SME i portál sme.sk: „Po minuloročnom spomalení rastú tržby z inzercie na www.sme.sk opäť dvojciferným tempom.“ Podiel príjmov z online inzercie na celkových príjmoch sa podľa neho môže zvýšiť z dnešných 22 na 50 percent v priebehu troch až piatich rokov.

To, kedy internetová reklama dobehne reklamu v tlači, je podľa Pizano veľmi ťažké odhadnúť. „Online reklama je priamo závislá od vývoja technológií a spôsobu ich uplatnenia v reklamnom priemysle,“ povedala pre SME. "Všetko závisí od toho, nakoľko dokážu marketéri využiť technológie tak, aby na užívateľov reklama účinne pôsobila," dodala.

Televízia mierne rastie

Odborníci ale tradičné médiá - televíziu, rádiá a kinoreklamy - neodpisujú. Ich podiely sú stále relatívne stabilné.

Pri televízii napríklad dochádza k miernemu nárastu podielu na trhu. Petr Majerik z agentúry ZenithOptimedia vysvetľuje, že finančná kríza pritiahla k obrazovkám viac divákov, pretože sledovanie televíznych programov je menej nákladné ako napríklad návšteva kina či reštaurácie.

Navyše aj vďaka digitalizácii stúpol počet tematických kanálov, čo znamená pre divákov väčšiu možnosť výberu, dodal pre ČTK.

Investície do reklamy rastú

Globálne výdavky na reklamu by mali tento rok podľa ZenithOptimedia vzrásť o 3,5 percenta. Na Slovensku očakáva agentúra miernejší rast, a to na úrovni troch percent. V budúcom roku by mal však rast na Slovensku vyskočiť na 11,6 percenta a v roku 2012 dokonca až na 16,5 percenta.

S príchodom krízy však výdavky klesli medziročne z 1,7 na 1,1 miliardy eur. Znížili sa teda až o 34,6 percenta. Alexander Máťuš zo slovenskej pobočky ZenithOptimedia však pripomína že ide o monitorované peniaze bez zliav a agentúrnych provízií. Reálne výdavky môžu byť výrazne menšie.

Náš reklamný sektor bude teda pre tento 34,6-percentný vlaňajší pokles aj v roku 2012 na nižšej úrovni ako v roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 541
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 865
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 168
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 764
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 934
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 931
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 604
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 246
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 422
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 204
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 931
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 604
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 246
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 422
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 204
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu