Prepúšťanie a pokuty. To všetko chcú uplatniť víťazi v súťaži o najdrahší balík súkromných diaľnic. Spoločnosti Doprastav a Váhostav hovoria, že sa tak stane, ak prípadná stredopravá vláda nepodpíše projekt, ktorý môže vyjsť na 9 miliárd eur.
Pôvodnú agentúrnu správu sme o 19:55 nahradili autorským textom SME
BRATISLAVA. „Prvýkrát v histórii Doprastavu budeme musieť ohlásiť hromadné prepúšťanie. Bude sa týkať predbežne tisíc pracovníkov,“ vyhlásil dnes Dušan Mráz, prezident stavebnej spoločnosti.
Za prepúšťacími plánmi je mega PPP projekt (verejno súkromné partnerstvo) na výstavbu 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Ten rozbehla vláda Roberta Fica a vyhralo ho konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj Doprastav a Váhostav. Do volieb sa však nepodarilo požičať naň všetky potrebné peniaze a definitívne ho uzavrieť.
Aj Váhostav chce prepúšťať
- Pokles slovenského
stavebníctva bude výraznejší, ako očakávali vo februári,
klesne o 7,1 percenta namiesto očakávaných 3,2 percenta. - Pomalý návrat k rastu môže prísť v roku 2011, o 3,8 percenta.
- V lepší vývoj svojej firmy
oproti konkurencii verí iba
každá tretia spoločnosť. - Vzrástol podiel spoločností, ktoré uviedli, že majú menej
zákaziek ako pred rokom,
aktuálne ich je 61 percent. - Oproti minulým rokom došlo
k poklesu transparentnosti
výberových riadení, približne polovica firiem nebola
požiadaná o úplatok. Takmer každá tretia firma je ochotná prijať zákazku s nulovou či
dokonca zápornou maržou. - Pre získanie zákazky dochádza častejšie k porušeniu risk
manažmentu. - Kľúčovými problémami sú
byrokracia, financovanie
a nedostatočný dopyt.
Najmenej firmy obmedzuje
počasie, vysoké náklady
na materiál a nedostatok
skúsenej sily.
Podobný postup ako Doprastav má v pláne aj Váhostav s Jurajom Širokým v predstavenstve. Generálny riaditeľ firmy Váhostav Ján Kato hovorí o 500 zamestnancoch, ktorí prídu o prácu, ak sa diaľnica nepodpíše. Celkovo podľa neho na novej diaľnici mohlo počas výstavby pracovať 10 až 12tisíc ľudí.
Kde sa nabrali obavy stavbárov? „Čerpám z médií a z vyhlásení predstaviteľov, dnes sa dá povedať, že pravdepodobne vládnych strán, ktoré rozprávali o tom, že tento spôsob výstavby je neefektívny pre štát a že ho treba zrušiť,“ povedal Mráz.
Potenciálni koaliční partneri pritom hovoria, že chcú len preskúmať, či je odhadovaná cena, vo výške 9,13 miliardy eur, ktorú má štát splatiť počas 30 rokov, najlacnejším a najlepším riešením.
„Musíme urobiť jednoducho analýzu skutkového stavu a zistiť a prehodnotiť projekt,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).
Pracovných miest by však v každom prípade malo pribudnúť a nie ubudnúť, zhodnú sa oslovené opozičné strany. „Nikto z členov budúcej koalície nehovorí o tom, že nechceme stavať. Len hovoríme, že chceme stavať lacnejšie,“ povedal Július Brocka (KDH).
Zsolt Simon (MostHíd) označuje Doprastav a Váhostav za Ficových mecenášov.
„Bude viac pracovných príležitostí, keď postavím za tie isté peniaze trikrát toľko diaľnic? Nech sa Ficovi mecenáši ani nesnažia klásť žiadne podmienky budúcej vláde,“ povedal. Víťazi megatendra však tvrdia, že vláde by trvalo veľmi dlho, kým by dala dokopy stavbu D1 cez inú schému než PPP. Trh stavbárov je pritom v úpadku. Za rok 2009 sa podľa kvalitatívnej štúdie, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KPMG Slovensko a Ipsos Tambor, prepadol o 11,3 percenta.
Okrem toho budúca koalícia vraj nemá šancu získať dostatok peňazí inak než cez PPP schému.
Niektoré opozičné strany však hovoria práve o prerozdelení eurofondov v prospech dopravy.
Náhrada škôd
Keby sa budúca vládna koalícia rozhodla, že je projekt pridrahý, aj tak bude platiť. Toto je ďalší odkaz stavbárov. „Keby bola zmluva zrušená, určite by sme si uplatnili náhradu škôd, pretože sme úplne seriózne vyhrali v tendri,“ vyhlásil Mráz.
Koľko by to malo byť, je otázka. Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský povedal, že by sa mali vrátiť preinvestované prípravné práce. Vláda ich odsúhlasila vo výške zhruba 40 miliónov eur. Okrem toho zhruba 20tisíc eur vyšli Doprastav finanční či bankoví poradcovia a iné výdavky.
Doprastav sa má na stavebných nákladoch vo výške takmer 2,5 miliardy podieľať tridsiatimi percentami. Ďalší členovia konzorcia, ktoré vláda vybrala pre stavbu PPP, sú okrem Váhostavu firmy Bouygues Travaux Publics, Intertoll-Europe, Colas, Mota-Engil. St.
Súčasný minister Ľubomír Vážny (Smer) sa ešte stále snaží zmluvu dotiahnuť aj napriek tomu, že sa vládna garnitúra zmení. Snaží sa získať súhlasné stanovisko Bruselu. Ten musí projekt odobriť, aby naň miliardu eur mohla požičať Európska investičná banka. Nestane sa tak, kým si Brusel nebude istý, že vláda pri diaľnici dostatočne zohľadnila ochranu prírody. Šamudovský s uzavretím kontraktu v podstate už nepočíta. „Nepredpokladám, že sa tak môže stať,“ povedal.