Diaľnice PPP
Podpísať alebo nepodpísať zmluvy na výstavbu diaľnic, za ktoré by sme mali počas 30 rokov zaplatiť 17,63 miliardy eur? Na túto otázku bude hľadať odpoveď budúca vláda. Na stavbu dvoch balíkov PPP diaľnic (verejnosúkromné partnerstvo) medzi Martinom a Prešovom a v okolí Žiliny sa totiž do volieb nepožičali všetky potrebné peniaze.
„Nepoznáme všetky detaily. Tam sa začali práce, ktoré financujú dodávatelia, bez zmlúv, nepoznáme všetky dodatky a zmluvy,“ hovorí Ivan Štefanec z SDKÚ. Nič konkrétnejšie sa nepíše ani v programoch strán.
SDKÚ, SaS, Most aj KDH sa zhodnú, že naše PPP diaľnice sú zrejme predražené, o ich osude však rozhodnú až z vládneho kresla.
Elektronické mýto
To, že zákazku za 852 miliónov eur na elektronické mýto vyhrala najdrahšia ponuka, sa nepozdáva ani jednej zo strán. V tomto prípade je na svete hotová zmluva. SDKÚ chce hlavne mýtneho víťaza primať, aby si plnil svoje povinnosti a používať na to zmluvné sankcie.
„Racionalita mýta je veľmi otázna,“ hovorí predseda Mostu Béla Bugár. Odkazoval na to, že plánované príjmy z mýta sú vysoko nad reálnymi. Rozhodnúť o mýte však strana zatiaľ nevie. „Musím mať všetky údaje, koľko sa vyzbieralo, aké boli dodatky k zmluve,“ tvrdí Bugár.
Z kuloárov SaS sa ozývajú hlasy aj o vyvodzovaní trestnoprávnej zodpovednosti. Problémom však môže byť skartovanie, ktoré údajne na ministerstvách prebieha.
Jadrová energetika
Opozičné strany chcú zháňať aj dokumenty k plánom na výstavbu atómovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach. Vláda Roberta Fica sa totiž bez súťaže rozhodla, že novú atómku postavíme s českým energogigantom ČEZom. Dodnes nie je známa cena atómky. Hovorí sa o štyroch až šiestich miliardách eur.
„Tu by som sa prihováral za to, že je potrebné urobiť výberový proces odznova. V tomto prípade ešte nedošlo k realizácii,“ hovorí Štefanec. Poslanci KDH a Mostu sa zatiaľ nevyjadrujú. SaS hovorí o potrebe zverejniť zmluvu s ČEZom.
Širokorozchodná
Dnešná opozícia sa jednohlasne zhodne v názore na rozpracovaný projekt širokorozchodnej trate naprieč celým Slovenskom až po Viedeň s odhadovanou cenou 4,7 miliardy eur: poslanci hovoria, že takúto železnicu nepotrebujeme a okrem toho by na Slovensku ubrala pracovné miesta.
Prekladisko v Čiernej nad Tisou by už totiž nebolo potrebné. Aj poslanci KDH, ktoré v programe hovorí o prehodnotení širokorozchodnej, hovoria neoficiálne o megalomanskom projekte.