SME

Vážny peniaze na D1 do volieb nedostane

Peniaze na najdrahšiu spomedzi pripravovaných PPP diaľnic sa ešte stále nepozbierali. Chýba súhlas Európskej komisie. Ten nedostaneme ani do konca tohto týždňa.

Súkromné úseky cesty medzi Martinom a Prešovom sa nemôžu začať naplno stavať. Brusel totiž stále preveruje, aký vplyv bude mať cesta na životné prostredie.Súkromné úseky cesty medzi Martinom a Prešovom sa nemôžu začať naplno stavať. Brusel totiž stále preveruje, aký vplyv bude mať cesta na životné prostredie. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Pôvodná agentúrna správa bola o 19:38 nahradená autorským textom SME

BRATISLAVA. Až po voľbách. Toto nepriamo odkázala Európska komisia ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer). Do volieb totiž nedá „požehnanie“ plánovaným 75 kilometrom súkromných úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom. „Konečné stanovisko nebude hotové do konca tohto týždňa,“ potvrdila dnes Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie.

Súhlas od Bruselu je pritom pre prvý balík PPP kľúčový. Bez neho totiž Európska investičná banka nepožičia potrebnú miliardu eur. Na cestu sa má spolu vyskladať 2,5 miliardy eur, aby sa mohla postaviť. Počas ďalších 30 rokov však má Slovensko za autostrádu zaplatiť rekordných 9,13 miliárd eur.

Betónom cez Fatru

Súkromná diaľnica
  • 75 kilometrov úsekov cesty medzi Martinom a Prešovom;
  • V projekte je zapojených 17 komerčných bánk, Európska investičná banka (EIB) a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD);
  • Odhadovaný objem celkových úverov je 2 až 2,5 miliardy eur;
  • EIB má poskytnúť jednu miliardu eur so štátnou garanciou na 700 miliónov, EBRD 250 miliónov eur.
  • Za 30 rokov by sme potom
    museli splatiť 9,1 miliardy eur.

Európska komisia má pochybnosti o tom, ako diaľnica zasiahne do životného prostredia. Ide o to, že namiesto spojenia obcí Turany a Hubová tunelom, sa má betónová cesta stavať po povrchu. Pretne tak chránené územia Veľkej a Malej Fatry. Westerénová povedala, že dokumenty zo slovenskej strany dorazili do Bruselu včera.

„Nie je jasné, aký bude mať cesta dosah na rôzne ekosystémy alebo či budú mať zmierňujúce opatrenia efekt,“ dodala. Predstavitelia komisie podľa nej teraz diskutujú so zástupcami ministerstva, aby pomohli našim orgánom podať komplexnú informáciu, ktorú Brusel žiada.

Vážny dnes nevedel, či sa do volieb stihne projekt finančne uzavrieť. „Stále rokujeme s Európskou komisiou,“ povedal pre agentúru SITA. Teraz očakáva odpoveď na dokumenty, ktoré rezort zaslal do Bruselu.

Stretávajú sa

Okrem úradníkov z Bruselu sa majú zástupcovia rezortu dopravy stretnúť aj s ľuďmi, ktorých sťažnosti peniaze na cestu medzi Martinom a Prešovom stopli. Westerénová upresnila, že by sa ich stretnutie malo uskutočniť na budúci týždeň.

Vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer potvrdil, že určité rokovania už prebehli a ďalšie sa chystajú. Posledné materiály, ktoré ochranári očakávali od ministerstva, dorazili dnes večer.

„Požiadavkou ministerstva dopravy je, aby sme sa k tomu vyjadrili do piatku. Všeobecne pri posudzovaní vedeckých podkladov a recenziách trvá takáto práca dva až tri týždne,“ povedal Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Kedy bude osud PPP diaľnice jasný, nevedno. „Platí, že sme schopní rozhodnúť vo veci v momente, keď máme kompletné podklady. Bez toho nie sme schopní sa pohnúť,“ hovorí Ladislav Miko z generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre životné prostredie.

Vážny by chcel zostať ministrom dopravy aj po voľbách

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny má záujem pokračovať vo svojej funkcii aj po blížiacich sa parlamentných voľbách. Podmienkou je, aby dostal potrebnú dôveru a aby Smer-SD, ktorý ho nominoval, zostavoval budúcu vládu. Na otázku, či by si na to trúfol, odvetil kladne.

"Áno. Myslím si, že som to urobil dobre. Je za mnou vidieť kus roboty. Rád by som tú robotu kontinuálne doťahoval ďalej," povedal v stredu Vážny krátko po otvorení nového terminálu na bratislavskom letisku.

Vážny tvrdí, že nevie, či s ním Smer počíta na post ministra dopravy aj v nasledujúcom štvorročnom období. "To ja neviem. To podľa mňa nikto nevie," poznamenal Vážny. Potvrdil pritom, že pri obsadení postu ministra dopravy sa spomínali viaceré mená, napríklad aj terajší generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Podľa Vážneho funkcia ministra dopravy je otvorená pozícia.

Vážny (52) je ministrom dopravy za Smer-SD od vzniku súčasnej vládnej koalície v roku 2006. Pred vymenovaním za ministra dopravy pôsobil štyri roky ako poslanec Smeru v opozícii, v parlamente zastával funkciu podpredsedu výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie. Do politiky prišiel v roku 2002 zo spoločnosti Biotika, a.s. v Slovenskej Ľupči, kde bol podpredsedom predstavenstva a predsedom dozornej rady. Predtým bol aj riaditeľom firmy Stavoinvesta, s.r.o. v Banskej Bystrici. Na Stavebnej fakulte bývalej SVŠT (v súčasnosti Slovenská technická univerzita) v Bratislave vyštudoval odbor pozemné staviteľstvo.

SITA
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 079
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 854
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 130
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 022
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 744
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 991
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu