BRATISLAVA. Objem prepraveného nákladu poklesol oproti roku 2008 o takmer štvrtinu. Vyplýva to z projektu revitalizácie železničnej dopravy, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Spoločnosť vlani získala štátnu pôžičku takmer 166 miliónov eur, jej poskytnutie preveruje Európska komisia.
V roku 2009 spoločnosť prepravila 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 44,5 milióna ton. Predvlani Cargo vykázalo zisk 2,7 milióna eur. Dominantnému nákladnému železničnému prepravcovi vlani poklesol aj podiel na trhu. Cargo prepravilo 92,2 percenta objemu tovarov, v roku 2008 to bolo 93,7 percenta. Najvýraznejší pokles spoločnosť dosiahla v tranzitnej doprave, uvádza sa v projekte, ktorý ministerstvo predložilo do pripomienkového konania.
Pokles podľa spoločnosti spôsobila najmä svetová hospodárska a finančná kríza, výrazný bol napríklad výpadok v prepravách hutníckych tovarov. Hospodárske výsledky spoločnosti, ktorá zamestnáva približne 10.000 ľudí, musí ešte schváliť valné zhromaždenie. To by sa podľa hovorkyne Carga Margaréty Grecovej malo konať v prvej polovici júna.
Spoločnosť sa vlani snažila dôsledky krízy znižovať napríklad aj zavádzaním štvordňového pracovného týždňa. Skrátený pracovný čas uplatňuje aj tento rok.
Financovanie podniku mala vlani stabilizovať vládna pôžička. Európska komisia však vo februári začala konanie, v ktorom skúma, či pôžička nemá charakter nepovolenej štátnej pomoci. "Komisia napríklad upozornila, že môže ísť o hospodárske zvýhodnenie štátneho dopravcu v porovnaní s inými konkurentmi na trhu, upozorňuje tiež na neprimerane nízke úroky pôžičky," uviedla vydavateľka železničného odborného časopisu Železničná revue Desana Mertinková. Pôžičku tiež vláda schválila bez predchádzajúceho súhlasu Európskej komisie, poznamenala Mertinková.
Komisia začiatkom mája vyzvala zainteresované strany, aby do jedného mesiaca konanie pripomienkovali. Ak by komisia rozhodla, že pôžička odporuje pravidlám Európskej únie, môže krajinu vyzvať, aby pomoc zrušila alebo upravila.
Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.
Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.
Zdroj: INEKO
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO