BRATISLAVA. Za tie by totiž podľa legislatívy nemali dopravcovia platiť. "Problém s intravilánmi obcí je nám známy," konštatoval pre TASR hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.
Dôvodom možného platenia mýtneho na komunikáciách, ktoré by mali byť zdarma, je odlišnosť údajov v cestnej databanke ako oficiálnom zdroji o cestnej infraštruktúre v porovnaní s realitou. Podľa Jánošíka k tomu dochádza z viacerých príčin. Napríklad, ak obce samé posúvajú umiestnenie značiek a nenahlásia to do databanky, či v prípade krádeží značiek.
"Pravidelnými kontrolnými jazdami uvedené problémové úseky identifikujeme a v najbližšej aktualizácii geomodelu budú identifikované nesúlady odstránené," zdôraznil hovorca diaľničnej spoločnosti.
Na tieto problémy poukázali predstavitelia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na tohtotýždňovej tlačovej konferencii. Ako príklad uviedli dedinu Horné Chlebany. Pri ceste z Topoľčian do Horných Chlebian sa totiž kamionistom zaúčtuje navyše dvojkilometrový úsek. "Dopravcovia to platia neoprávnene," konštatoval predseda únie Jaroslav Polaček.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO