BRATISLAVA. Z mýtneho má štát nižšie zisky ako to bolo pred jeho zavedením z diaľničných nálepiek. "Tým má menej peňazí na výstavbu ciest," zdôraznil na dnešnej tlačovej konferencii člen Únie autodopravcov (UNAS) Rudolf Páleš.
Ako príklad uviedol výber z mýta počas prvých troch mesiacov fungovania, ktorý predstavoval 26 miliónov eur. Z toho získa prevádzkovateľ mýta SkyToll, a. s., 22 miliónov eur a štátu tak zostanú 4 milióny eur. Pritom príjem z diaľničných nálepiek v roku 2007 predstavoval za štvrťrok 6,5 milióna eur.
Únia združujúca nespokojných autodopravcov tvrdí, že slovenský mýtny systém počas jeho 120-dňovej prevádzky neustále sprevádzajú základné tri znaky, a to nesystémovosť, nepripravenosť a nespravodlivosť. Navyše problémom sú podľa prezidenta únie Jaroslava Polačeka aj nesplnené verejné sľuby šéfa rezortu dopravy Ľubomíra Vážneho.
Minister koncom januára sľúbil, že od začiatku apríla sa počet mýtnych úsekov zvýši na 1700. "Tento sľub splnený nebol," podotkol Polaček. Problematická je aj prisľúbená oprava mýtnej kalkulačky. Tá totiž stále nefunguje presne.
Ministerstvo tvrdenia odmieta
Polaček zároveň zdôraznil, že UNAS, ktoré bolo v marci definitívne zaregistrované, je apolitické združenie. "Nie sme podporovaní žiadnymi finančnými skupinami," podotkol. Svoje aktivity financuje z príspevkov svojich členov.
Mýtny systém je podľa rezortu dopravy nastavený v súlade so zmluvou medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., (NDS) a prevádzkovateľom SkyToll, a. s.
"Tvrdenia predstaviteľov združenia UNAS odmietame vzhľadom k tomu, že pravidelne sledujeme a máme informácie o možných reklamáciách, ktoré zo strany dopravcov prijíma spoločnosť SkyToll," vysvetlil pre TASR hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.
Informácie od prevádzkovateľa systému nevykazujú podľa Jurikoviča žiadne známky či fakty, ktoré by potvrdzovali dnešné slová UNAS-u. "Naopak Európska komisia hodnotí systém výberu mýta na Slovensku ako vysoko transparentný a nediskriminačný," zdôraznil.
Dávajú podnet na prokuratúru
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala dnes na Generálnu prokuratúru podnet pre podozrenie z trestného činu na neznámeho páchateľa. Urobila tak kvôli chybám, ktoré sa v mýtnom systéme stále aj po 120-dňovej prevádzke nachádzajú.
"Podnet pre podozrenie z podvodu, neoprávneného obohacovania, skresľovania údajov hospodárskej evidencie a poškodzovania spotrebiteľa," podotkol na dnešnej tlačovej konferencii predseda únie Jaroslav Polaček.
Problémom je neúčtovanie mýtnych úsekov, účtovanie prejdených úsekov či nutnosť autodopravcov platiť aj za komunikácie v intravilánoch obcí. Tie by mali byť však nespoplatnené. Zároveň sú niektoré časti spoplatnených ciest dlhšie, ako uvádza rezort dopravy.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO