Agentúrnu správu sme o 19:33 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Takmer na desať miliárd eur vyjde daňových poplatníkov 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom.
Ešte nedávno sa predpokladalo, že nás tento PPP projekt (verejnosúkromné partnerstvo) vyjde počas 30ročného splácania o vyše miliardu lacnejšie. Vláda chce napriek tomu zmluvu definitívne uzavrieť, najlepšie do piatka.
Ak sa tak stane, opozičná SDKÚ udá svojich oponentov. „Sme pripravení podať trestné oznámenie na pánov Fica, Počiatka a Vážneho pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa," vyhlásil podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.
Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Prvý balík PPP Ide spolu o 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom:
Dubná Skala – Turany: 16,45 km, Turany – Hubová: 13,60 km, Hubová – Ivachnová: 15,25 km, Jánovce – Jablonov: 18,54 km, Fričovce – Svinia: 11,20 km.
Cena, ktorá sa bude splácať 30 rokov
pôvodne odhadovaná: 7,8 miliardy eur, aktuálna: 9,13 miliardy eur. Zdroj: MDPT, rokovanie.sk
Definitívne uzatvorenie predraženého PPP by totiž znamenalo, že vláda vedome nekoná v záujme občanov, vysvetlil jeho stranícky kolega Ivan Štefanec.
Mikloš na záver prirovnal Slovensko ku Grécku, ktorého ekonomika je v zlej situácii. Na rozdiel od Slovenska si tam však doteraz žili nad pomery všetci, zatiaľ čo na Slovensku je to len vybraná skupina ľudí blízka Smeru, tvrdí Mikloš.
Líder SaS Richard Sulík zasa premiérovi Robertovi Ficovi kúpil jednosmerný lístok na autobus do Grécka.
Plot za Popradom Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) reagoval na reči opozície o trestnom oznámení obratom: „Ak viete o nejakom trestnom čine, je to vaša povinnosť, aby ste ho podali."
Motívy kritiky opozičných strán sú podľa neho jasné - túžia po moci. Ich volebné programy číta minister takto: SDKÚ by najradšej postavila plot za Popradom a ľudí z východu presťahovala na západ. KDH zasa kritizuje súkromné cesty preto, aby mohlo v zaostalých regiónoch východu rozvíjať debaty o interrupciách.
Sám minister však stále nevysvetlil, prečo cena za cestu tak astronomicky rastie. Rovnakou záhadou zostáva, o koľko presne je pre nás PPP výhodnejšie alebo nevýhodnejšie, než keby sa cesty postavili v réžii štátu a eurofondov.
Vážny má podľa svojich slov 30 analýz, ktoré o tom pojednávajú. Jedna z nich, ktorú zverejnila Transparency International, hovorí, že súkromné diaľnice sú o vyše pol miliardy eur drahšie než štátne cesty.
Analýza je z obdobia, keď sa vo vláde prekvapujúco objavil materiál hovoriaci niečo úplne iné: PPP sú nevýhodnejšie, no iba o 29 miliónov eur. Stále je to záhada.
Minister hovorí, že analýza, podľa ktorej posudzovala diaľnicu vláda, je „takým stredom" tridsiatich analýz. Tie však ministerstvo neposkytlo. Vyžiadali sme si ich preto podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Trestný zákon Prípadná žaloba opozičnej SDKÚ by sa mala týkať aj podozrenia z manipulácie s údajmi o PPP. Opozícia podľa právnika Jána Buocika teoreticky môže podľa trestného zákona aj uspieť. Maximálny trest je v tomto prípade 10 až 12 rokov väzenia.
„Ak sa preukáže, že v súvislosti s rozhodovaním o PPP projektoch verejný činiteľ spôsobí škodu alebo zadováži sebe alebo inému neoprávnený prospech tým, že vykonával svoju právomoc spôsobom odporujúcim zákonu," hovorí Buocik.
Vážny zatiaľ nemôže projekt uzatvoriť, pretože sa mu nedarí získať 1,25 miliardy eur. Požičať mala Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Tie na to potrebujú kladné stanovisko Bruselu.
Tomu sa nepozdáva trasovanie cesty. Preto posiela vláde list. Minister ho nemal ani v utorok, ale dušoval sa, že dnes bude presne vedieť ako ďalej s diaľnicou.
Tender na úseky vyhralo konzorcium, v ktorom je Doprastav, ako aj Váhostav Juraja Širokého, ktorý má podľa kuloárov blízko k Smeru.