BRATISLAVA. Vyplýva to zo správy ministerstva dopravy o plnení modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010. Vláda na pondelňajšom zasadnutí vzala správu na vedomie.
Z fondov Európskej únie išlo na spomínané účely 39,782 mil. eur, z národných zdrojov na spolufinancovanie 12,175 mil. eur, zo štátneho rozpočtu 45,473 mil. eur, z vlastných prostriedkov Železníc Slovenskej republiky 21,214 mil. eur a z úverov prevzatých železnicami 37,454 mil. eur. Finančné prostriedky boli použité na modernizáciu železničných koridorov, nástupíšť, podchodov, ako aj na modernizáciu zabezpečovacích zariadení v železničných staniciach, implementáciu systému ETCS na úseku Bratislava - Nové Mesto nad Váhom a prípravu projektovej dokumentácie pre stavby financované z eurofondov.
Modernizácia železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou v dĺžke 18,9 kilometra a celkovými nákladmi 158,84 mil. eur má byť ukončená v júni 2011. Schválený nenávratný finančný príspevok na investíciu dosahuje 101,03 mil. eur, z toho zdroje Kohézneho fondu predstavujú 85,88 mil. eur a spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu 15,15 mil. eur. Do konca vlaňajška bolo zmodernizovaných 9,2 kilometra trate vrátane železničnej stanice Krásno nad Kysucou, vyčerpaných bolo 41,83 mil. eur.
Modernizácia železnice na trati Nové Mesto nad Váhom - Púchov je rozdelená do šiestich etáp. Stavebné práce na úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, začaté vlani koncom septembra v rámci prvej a druhej etapy, majú byť ukončené v máji 2013. Obnova 17,7 kilometra dlhého úseku by mala stáť 301,37 mil. eur. Do konca minulého roka boli na stavbe vykonané prípravné práce a začala výstavba železničného tunela Turecký vrch.
Treťou etapou je obnova úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá v dĺžke takmer 12 kilometrov, vrátane stavby nového železničného mosta v Trenčíne a prestavby železničnej stanice v Trenčíne. Celkové investičné náklady predstavujú 327,51 mil. eur. Ukončenie stavebných prác je plánované v januári 2014. Štvrtú a piatu etapu predstavuje modernizácia úsekov Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša v dĺžke 20,4 kilometra a s nákladmi 302,31 mil. eur. Obnovené budú aj železničné stanice Trenčianska Teplá, Dubnica nad Váhom, Ilava a Ladce. Práce majú byť hotové v máji 2014. Šiesta etapa na 7-kilometrovom úseku Beluša - Púchov, vrátane železničných staníc, by mala stáť 110,87 mil. eur. Stavba zatiaľ nie je krytá finančnými zdrojmi.
Čo sľúbili: SMER - sociálna demokracia považuje za potrebné dosiahnuť v spolupráci so samosprávou dostupnejšie a kvalitnejšie služby cestujúcej verejnosti bez zvyšovania základného cestovného počas celého volebného obdobia 2006 - 2010 a udržať, resp. rozšíriť rozsah zliav cestovného a tým vytvoriť z osobnej železničnej dopravy lacnejšiu, atraktívnu alternatívu individuálnej dopravy. Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005 Zdroj: INEKO
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Zvýšiť kvalitu a dostupnosť verejného cestovania je správny cieľ. Sľubovať ale zmrazenie cestovného na štyri roky dopredu je populizmus, lebo v prípade rastúcich cien vstupných nákladov (nafta, mzdy, atď.) by to paradoxne viedlo k zhoršeniu kvality aj dostupnosti cestovania, resp. k rastúcim dlhom železníc.
Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Ceny v osobnej železničnej doprave rástli minimálne, využívanie železnice pri cestovaní však stagnuje. Oproti roku 2005 v ďalších rokoch cestovalo železnicou menej ľudí. Žiadne špeciálne zľavy na dopravu neboli novou vládou zavedené.
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO