SME

Štát zlúči železnice zákonom od decembra

Ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania návrh zákona o založení Slovenskej železničnej spoločnosti (SŽS), a.s. s predpokladanou účinnosťou 1. decembra tohto roka.

BRATISLAVA. Ide o prvú z troch etáp plánovaného nového usporiadania troch štátnych železničných spoločností, ktoré bude materská spoločnosť zastrešovať. Celkový prírastok nákladov má v tomto roku dosiahnuť 1,4 mil. eur, z toho 170 tis. eur tvoria jednorazové náklady na vznik novej spoločnosti a 1,2 mil. eur pravidelne sa opakujúce ročné náklady. V novej spoločnosti má pracovať 48 zamestnancov, z toho 28 má byť preradených z troch železničných spoločností.

Minister dopravy Ľubomír Vážny má na rokovanie vlády predložiť návrh uvedeného zákona do 31. mája. Vytvorenie spoločnosti holdingového typu má podľa rezortu dopravy zabezpečiť optimálne fungovanie a konkurencieschopnosť železničných spoločností. Akcionárom Slovenskej železničnej spoločnosti, a.s. bude štát, v jeho mene bude konať ministerstvo dopravy. Na založenie spoločnosti sa podľa navrhovaného zákona použijú akcie vydané osobným prepravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK Slovensko), a.s. a nákladným prepravcom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s. a tvoriace ich základné imanie. Hodnota nepeňažného vkladu do spoločnosti sa určí znaleckým posudkom.

V prvej etape do 1. januára 2011 sa nová spoločnosť prepojí majetkovo s oboma dopravcami a personálne so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) ako správcom infraštruktúry. V druhej etape do 1. januára 2012 majú vzniknúť dcérske firmy oboch dopravcov, na ktoré budú prevedené nepotrebné aktíva a vedľajšie činnosti, v prípade ŽSR budú nepotrebné aktíva a vedľajšie činnosti prevedené do správy ministerstva dopravy, potom do základného imania novej spoločnosti a následne do jej osobitnej dcérskej firmy. V tretej etape sa ŽSR po 1. januári 2012 majú transformovať na akciovú spoločnosť so začlenením jej majetku do novej štruktúry. Založené dcérske firmy sa majú zároveň zlúčiť alebo splynúť a majetkovo prepojiť so SŽS.

Predmetom činnosti Slovenskej železničnej spoločnosti nemôže byť prevádzkovanie železničnej infraštruktúry ani poskytovanie dopravných služieb. Bude najmä implementovať dopravnú politiku štátu do strednodobej a dlhodobej stratégie troch železničných spoločností. Nová spoločnosť bude pripravovať a plánovať ich strategické projekty, presadzovať záujmy štátu na medzinárodnej úrovni, koordinovať čerpanie fondov Európskej únie. Má takisto vyhodnocovať efektívnosť hospodárenia v železničných spoločnostiach a v odôvodnených prípadoch prijímať strategické rozhodnutia. Zároveň v nich bude presadzovať transparentné využívanie finančných zdrojov s cieľom zamedzenia ich vzájomného zvýhodňovania na železničnom dopravnom trhu.

Ministerstvo dopravy očakáva v tomto roku v železničnom sektore po zohľadnení dotácií stratu 290 mil. eur. Po zotavení z finančnej a ekonomickej krízy by sa mala strata v rokoch 2012 a 2013 zmierniť na 150 mil. až 160 mil. eur. Potrebné investície najmä na modernizáciu železničnej infraštruktúry by mali dosahovať ročne 500 mil. až 600 mil. eur, kulminovať majú v roku 2012 na úrovni 800 mil. eur. Eurofondy sa majú na investíciách podieľať ročne sumou 350 mil. eur. Na financovanie projektov z verejných zdrojov je potrebných dodatočne v tomto roku 348 mil. eur, v roku 2012 by to malo byť okolo 500 mil. eur a v roku 2013 menej ako 300 mil. eur. Financovanie sektora v budúcnosti môže byť do istej miery ovplyvnené aj novou organizačnou štruktúrou. Vytvorenie ekonomicky prepojeného celku by sa podľa rezortu dopravy mohlo prejaviť v znížení povolenej úverovej angažovanosti bánk voči železniciam.

Ako vláda plní sľub zastaviť privatizáciu, resp. neprivatizovať tzv. strategické podniky (energetika, lesy, železnice, letiská, zdravotníctvo, atď.)

Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 837
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 478
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 944
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 636
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 137
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 900
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 374
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 905
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 254
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 76 597
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 286
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 699
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 487
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 604
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 379
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 10 840
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Nemocnice ročne zaznamenajú desiatky útokov pacientov na zdravotníkov.


Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Matej Ovčiarka je už novým šéfom sekcie plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva.

Ovčiarka šéfuje plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva od stredy.


Rudolf Huliak mal narodeniny

Nie, vaša kancelária nie je súkromná.


Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V súčasnosti legislatíva v EÚ ani na Slovensku chov nosníc v obohatených klietkach nezakazuje.


TASR
Ilustračná snímka.

Do projektu sa môžu zapojiť uchádzači aj záujemcovia o zamestnanie.


SITA
Ilustračné foto.

Operátori neskrývajú prekvapenie, ale majú aj otázniky.


SITA
Ilustračné foto.

Automobilka prepustila tristo ľudí.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 254
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 76 597
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 286
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 699
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 487
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 604
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 379
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 10 840
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu