BRATISLAVA.
Vyplýva to z predbežných neauditovaných výsledkov hospodárenia, ktoré podnik zverejnil na svojej internetovej stránke. ŽSR, ktoré sa okrem iného starajú aj o údržbu koľajníc, vlani štát poskytol úver 69,91 milióna eur na preklenutie nepriaznivých dopadov hospodárskej krízy.
Náklady ŽSR v minulom roku mierne klesli na 525,76 milióna eur. Znížili sa tiež príjmy podniku z poplatku za dopravnú cestu, a to na 180,33 milióna eur oproti 194,51 milióna eur v roku 2008.
Príjmy spoločnosti vlani negatívne ovplyvnilo okrem iného zníženie výkonov nákladného dopravcu ZSSK Cargo Slovakia v dôsledku krízy. Cargo platí ŽSR rovnako ako osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko za používanie koľajníc. Časť tohto poplatku má v budúcnosti hradiť za dopravcov štát.
Priemerná mzda v ŽSR sa podľa zverejnených údajov v minulom roku zdvihla na 757,72 eura, v roku 2008 dosiahla 733,52 eura. Ku koncu vlaňajška podnik zamestnával 17.070 ľudí, čo bolo o 556 menej ako v závere roka 2008.
ŽSR by sa podľa zámeru vlády premiéra Roberta Fica mala v budúcnosti opäť spojiť s Cargom aj osobným dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko. Slovenské železnice sa ešte v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. za prvé dva mesiace tohto roka zvýšila nákladnú prepravu medziročne o 23 percent na 5,645 milióna ton tovarov.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to znamená nárast o 1,055 milióna ton. Agentúru SITA vo štvrtok informovala hovorkyňa Carga Margaréta Grecová. V porovnaní s plánom previezol štátny nákladný prepravca za dva mesiace roka o 395 tis. ton, resp. o 7,5 % viac výrobkov.
"Výrazný nárast zaznamenala vnútroštátna preprava - o 18,3 percenta, napriek poklesu v preprave uhlia. V absolútnom vyjadrení je to nárast len o viac ako 90 tisíc ton. O nárast vnútroštátnej prepravy sa pričinili prepravy chémie, kovov a najmä dreva," uviedla ďalej Grecová.
Najväčší medziročný nárast prepravy podľa komodít spoločnosť zaznamenala v tranzite železnej rudy, vo vývoze ocele a výrobkov z nej a v dovoze železnej rudy. Medziročný pokles je zaznamenaný vo vnútroštátnej preprave a dovoze uhlia a tiež v dovoze a vývoze ropných produktov.
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO
Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.
Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.
Zdroj: INEKO
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO