BRATISLAVA. Štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vo verejnej súťaži na činnosť stavebného dozoru pre výstavbu rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť po hranicu s Maďarskom porušila zákon o verejnom obstarávaní.
Na výzvu Úradu pre verejné obstarávanie preto musela tender s predpokladanou cenou 5,22 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty zrušiť. Generálnym riaditeľom NDS je nominant Smeru-SD Igor Choma, ktorý šéfuje okresnej organizácii strany v Žiline.
"Úrad konal na základe vlastného podnetu. Zistil rozpor medzi vysvetlením súťažných podkladov a oznámením o vyhlásení verejného obstarávania. Okrem toho mali požiadavky NDS vo vysvetlení súťažných podkladov diskriminačný charakter," informovala agentúru SITA hovorkyňa úradu Helena Fialová. Úrad pritom neeviduje námietky ani podnet na kontrolu v prípade tendra na samotnú výstavbu spomínaného úseku R4.
Neodpovedá na otázky
Na otázku agentúry SITA o dôvodoch zrušenia súťaže na dozor pre R4 a kedy by mohla byť vypísaná nová, NDS neodpovedala, hoci tento tender uzavrela ako neúspešný jeho zrušením. V tendri, vyhlásenom vlani v novembri, bolo doručených päť ponúk. Dozor podobne ako samotná stavba má byť spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Doprava. Lehota na predkladanie ponúk a otváranie obálok s ponukami uplynula 18. januára.
NDS sa odmietla vyjadriť aj k otázkam týkajúcim sa tendrov na výstavbu 16-kilometrového úseku R4 Košice - Milhosť s predpokladanou cenou 116,82 mil. eur bez dane a vyše 4-kilometrového žilinského úseku diaľnice D3 Strážov - Brodno s predpokladanou cenou 269,38 mil. eur bez dane.
"K tendru sa NDS nebude vyjadrovať, nakoľko sme podľa zákona o verejnom obstarávaní povinní zachovávať mlčanlivosť až do vyhodnotenia súťaže," uviedol hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Ponuky v tendri na stavbu R4 boli pritom otvorené už v polovici februára a na stavbu D3 mali byť podľa podmienok súťaže otvorené 8. februára. Diaľničná spoločnosť pôvodne plánovala, že stavba úseku R4 sa začne vo februári tohto roka a bude dokončená vo februári 2013.
V tendri na stavbu uvedeného úseku D3 predložili ponuky podľa medializovaných informácií štyria uchádzači. Najnižšiu cenu predložila Skanska BS, a.s. Prievidza, a to 163,4 mil. eur a NDS musela vysvetliť o 106 mil. eur nižšiu ponuku oproti predpokladanej cene. Česká firma OHL ŽS Brno navrhla za práce 199,5 mil. eur, Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina spolu 218,4 mil. eur a Trnavská stavebná spoločnosť, a.s. 268,35 mil. eur bez dane. Trnavská firma mala byť pritom zo súťaže vylúčená. Podľa informácií denníka Pravda diaľničiari uvažujú v najbližších dňoch tender zrušiť. Komisia vraj nechce prideliť zákazku najlacnejšej ponuke.
Čo sľúbili: Toto sú cesty - verejné obstarávanie, vážna kontrola na úrovni verejného obstarávania, kde sa pohybujú desiatky miliárd korún, tuším je to 80 alebo 90 miliárd. Ak len 10 %, pán poslanec, urobíme takýmto spôsobom, len tam máme 9 miliárd.
Zdroj: Pavol Paška, SMER, po voľbách podpredseda parlamentu, TA3, V politike, 10.1.2006
Obrovské množstvo dodatočných zdrojov je v samotnej rezerve a neefektívnosti vynakladania finančných prostriedkov v rámci verejnej správy. (...) Našou hlavnou ambíciou je hľadať presne túto neefektívnosť. (...) A na to je množstvo príkladov, (...) napríklad centrálne verejné obstarávanie, centrálna správa nehnuteľností, centrálna správa informačných systémov. Toto všetko sa tu zanedbávalo dlhé roky (...).
Zdroj: Ján Počiatek, minister financií (SMER), TA3, V politike, 17.12.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ide o jeden z najlepších sľubov súčasnej vlády. Na verejnom obstarávaní možno ušetriť miliardy chýbajúce v iných rezortoch. Splnenie sľubu si však vyžaduje dlhodobo dosadzovať do riadiacich funkcií ľudí vysoko odolných voči korupcii. Rozhodnutia komisií pri rôznych tendroch by mali byť zverejnené na internete vrátane informácie o tom, ktorý člen komisie ako hlasoval.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nepresadila zmeny, ktoré by priniesli úspory. Nezaviedla centrálnu správu nehnuteľností (výnimkou sú rezorty vnútra a kultúry, kde proces začal výberom centrálneho správcu), informačných systémov ani verejného obstarávania. Tiež nepresadila povinnosť uskutočňovať verejné obstarávanie pomocou elektronického systému, ktorý by zvýšil jeho efektívnosť. O mrhaní verejných zdrojov svedčia tiež desiatky medializovaných káuz a podozrení z klientelizmu a korupcie.
Zdroj: INEKO