Podkladom vlády na rozhodnutie, či odobrí koncesné zmluvy, boli aj analýzy troch balíčkov výstavby diaľnic. Podľa ministerstva dopravy sú však predmetom ochrany duševného vlastníctva.
BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy nechce zverejniť analýzy, ktoré porovnávajú, či je výhodnejšie stavať diaľnice cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), alebo cez verejné obstarávanie.
No aj na ich základe však vláda odsúhlasila koncesné zmluvy na výstavbu diaľnic cez PPP projekty za miliardy eur.
Na problém, že Vážneho rezort tají analýzy, upozornil inštitút INEKO. O ich sprístupnenie žiadal na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Neuspel. Ministerstvo v odpovedi uviedlo, že analýza je „predmetom ochrany duševného vlastníctva zhotoviteľa dokumentu".
Odhady štátu
- 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom – D 1. Cena: 7,8 miliardy eur*
- 52 km úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami so severným obchvatom Banskej Bystrice. Cena: 3,465 miliardy eur*
- 29 kilometrov ciest D 1 v okolí Žiliny. Cena: 8,5 miliardy eur.*
*Odhadované konečné náklady za 30 rokov
Ministerstvo tají dokonca aj autora či autorov analýz. Firmy si to vraj neželajú. Na naše otázky včera odpovedalo len toľko, že analýzy spracovalo v spolupráci s renomovanými poradcami z finančnej a technickej oblasti.
Dva z troch projektov podľa ministerstva vyhodnocovali multilaterálne banky v procese schvaľovania a autorizácie financovania týchto projektov.
„Celkovo boli vyhodnocované tri projekty. Odmena poradcom za toto konkrétne poradenstvo na troch balíkoch bola 66-tisíc eur," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Právnici: To vari nie!
Ministerstvo sa v odôvodnení pre INEKO odvoláva na ustanovenie infozákona, podľa ktorého nemusí sprístupniť informáciu, keď tým môže porušiť ochranu duševného vlastníctva, chránenú napríklad autorským zákonom.
Právnik nesúhlasí. „Podľa môjho názoru analýzu, ktorá má zhromaždiť nejaké informácie a objektívne ich vyhodnotiť, nemožno považovať za takú duševnú činnosť, ktorá je krytá autorským zákonom," povedal advokát Marek Benedik.
Dokonca ani vo Ficovej vláde by sa nemalo stať to, čo urobil minister Vážny, tvrdí Rado Baťo.
S argumentáciou ministerstva nesúhlasí ani advokát Radovan Pala.
„Principiálne si myslím, že posudzovanie práva duševného vlastníctva v tejto oblasti je iba pokusom obchádzať zákon. Analýza sa robí pre potreby ministerstva, verejnosť by mala mať prístup k takýmto informáciám."
Právo občana na kontrolu nakladania s verejnými zdrojmi je podľa Emílie Sičákovej Beblavej z Transparency International v tomto prípade silnejšie ako ochrana duševného vlastníctva. „Bolo by najlepšie, keby ministerstvo už priamo v zmluve malo podmienku, že takéto analýzy sú verejným dokumentom. V tomto prípade teda zlyhalo primárne ministerstvo," povedala.
Prifarbené prepočty?
Na analýzy výhodnosti PPP projektov sa odvoláva aj ministerstvo financií vo svojich stanoviskách k návrhom jednotlivých koncesných zmlúv.
Počiatkov rezort pri druhom a treťom balíku konštatoval, že menej nákladné by bolo verejné obstarávanie.
No keď sa zohľadnia aj kvalitatívne výhody, o ktorých hovorí ministerstvo dopravy a ktoré sa nedajú vyčísliť, ponuka víťazného uchádzača môže byť výhodná, vyhlásil rezort financií.
Za PPP projekty hovoria podľa ministerstva dopravy také kvality, ako sú „prenos rizika" a „skorší nábeh sociálno-ekonomických úžitkov". No čo sa pod tým skrýva, nie je jasné. „Očakával som, že vysvetlenie nájdem v analýzach, ktoré však ministerstvo nechce zverejniť," povedal analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš.
Ak sa tieto „vylepšenia" vynechajú, prvý balík (D 1) je podľa inštitútu oproti verejnému obstarávaniu predražený o 31 percent, druhý balík (R 1) po finančnom uzatvorení možno až o 104 percent a tretí balík (D 1) o 41 percent.
„V absolútnom vyjadrení ide možno až o 2,5 miliardy eur, čo je na porovnanie suma prevyšujúca rozpočet rezortu školstva na tento rok," povedal Goliaš.
Ministerstvo financií nám prepočty, ktoré šli aj do vlády, nechcelo bližšie vysvetliť. „Hlavne ministerstvo dopravy by malo byť presvedčené, že to, čo navrhujú, je najlepšie riešenie," povedal hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.
INEKO sa proti rozhodnutiu ministerstva dopravy odvolá.
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO