Agentúrnu správu sme o 18:25 nahradili autorským článkom SME.
Protimonopolný úrad tvrdí, že je to krok späť, ktorým si koledujeme o zásah Európskej komisie.
BRATISLAVA. Tri železničné štátne firmy, ktoré fungujú na našom trhu samostatne niekoľko rokov, sa spoja do holdingu nazvaného Slovenské železnice. Rozhodla o tom vláda, keď schválila legislatívy zámer rezortu dopravy.
Bývalý vládny kabinet rozdelil jednu železničnú spoločnosť na tri firmy - nákladného dopravcu Cargo, osobného dopravcu ZSSK a správcu koľajníc ŽSR - aby otvoril dvere konkurencii na železničnom trhu.
Úspora je stále otázna
Akú úsporu takéto spojenie prinesie, nie je jasné. Minister dopravy Ľubomír Vážny to povedať nevedel.
„Legislatívny zámer nie je najmä o finančných úsporách, ale základom je efektívnejšie a zmysluplnejšie hospodárenie železničných spoločností," povedal.
Vlaňajšie dotácie
- Železničná spoločnosť Slovensko (osobný dopravca): 202,4 mil. eur z rozpočtu,
- Železnice SR (správca koľajníc): z rozpočtu 183 mil. eur, návratná pomoc 69,9 mil. eur
- Cargo (nákladná doprava) :
166 mil. eur návratná pomoc.
Niektoré činnosti, ktoré dnes robí každá firma zvlášť, by mohli robiť centralizovane. Keďže dve z nich sú dnes štátom štedro dotované, mohlo by to priniesť úsporu v rozpočte. Akú, je tiež zatiaľ otázne. Vyčíslenie ekonomických výhod bolo pritom zásadnou pripomienkou ministerstva financií.
Vážny tvrdí, že rezortu Jána Počiatka vyhovie do konca mája, keď chce v spájaní pokračovať predložením zákona.
Zásadné pripomienky k holdingu má aj Protimonopolný úrad. Obáva sa toho, že tri firmy zastrešené holdingom budú majetkovo a personálne prepojené.
Hrozí tak, že ziskový dopravca bude dotovať neziskového cez krížové dotácie a tiež, že zatvoríme dvere konkurencii na našom železničnom trhu. „Hrozí riziko konfliktu záujmov. Zneprehľadní sa hospodárenie jednotlivých železničných spoločností, čím sa skomplikuje, ak nie úplne zruší, možnosť vstupu nových konkurentov na trh," uviedol Protimonopolný úrad v pripomienkach.
Úrad navyše predpokladá, že železničný holding neobstojí ani pred Európskou komisiou. Tá totiž začala konať proti Rakúsku a Nemecku práve preto, že ich železnice fungujú cez holding.
Vážny hovorí, že na Slovensku to problémy s Európskou komisou nespôsobí. Všetky tri firmy budú podľa neho dcérske spoločnosti s oddeleným účtovníctvom. „Nespojí sa správca železničnej dopravnej cesty s dopravcom," dodal.
Minister sa tiež zaviazal, že založenie holdingu prediskutuje s Európskou komisiou. Tvrdí, že aj pripomienky Protimonopolného úradu zohľadní v neskoršej fáze.
V holdingu nezávislosť nie je
Smernica Európskej komisie nehovorí o tom, že holding by bol problém, ale musí sa garantovať nezávislosť správcu koľajníc od dopravných spoločností, povedal hovorca protimonopolného úradu Vladimír Ferko. „Keď je to holding, garancie tam nie sú dostatočné," doplnil Ferko.
Dopravcovia dnes platia správcovi koľajníc za ich používanie. Táto cena je regulovaná a Vážny ju chce aj vďaka železničnému holdingu znížiť. To sa môže podľa neho neskôr prejaviť aj v znížení cien lístkov na vlak.
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO