BRATISLAVA. Vyplýva to z novej prognózy ministerstva financií. K očakávanému rastu hrubého domáceho produktu v tomto roku o 2,8 percenta má budovanie infraštruktúry za súkromné peniaze prispieť štvrtinou.
"PPP projekty ovplyvnia HDP cez vyššiu tvorbu kapitálu, čo však bude čiastočne kompenzované vyšším dovozom. Keďže projekt výstavby diaľnic je náročný predovšetkým na kapitál, vplyv na zamestnanosť, a tým na spotrebu domácností by mal byť minimálny," uviedlo ministerstvo.
Kabinet premiéra Roberta Fica pritom predpokladal, že budovanie ciest podporí aj tvorbu nových pracovných miest. Podľa odhadu však v tomto roku nezamestnanosť ešte vzrastie k 13-percentnej hranici a znižovať sa má až od budúceho roka. "Rast zamestnanosti by mala ekonomika zaznamenať od roku 2011, kde by sa už mali prejaviť aj efekty nových investičných projektov," píše sa v materiáli.
Vláda chce prostredníctvom PPP projektov postaviť asi 150 kilometrov ciest. Okrem niekoľkých úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami sa má touto formou dokončiť rýchlostná cesta R1 spájajúca Trnavu s Banskou Bystricou. Ministerstvo však pripomenulo, že do prognózy ešte nezahrnulo všetky PPP projekty, keďže nemalo presnejšie informácie o nákladoch na výstavbu asi troch desiatok kilometrov diaľnice pri Žiline. Celkové investície na výstavbu ciest dosiahnu miliardy eur, financovať ich budú najmä súkromné spoločnosti. Štát ich má následne splácať.
Ministerstvo svoj výhľad vývoja ekonomiky pre tento rok oproti predchádzajúcej predikcii zlepšilo takmer o percentuálny bod. Upravilo tiež odhad vlaňajšieho poklesu výkonu hospodárstva na 4,9 percenta z predchádzajúcich 5,7 percenta. Prvé výsledky za rok 2009 by mali byť známe v piatok, na budúci mesiac následne Štatistický úrad zverejní presnejšie údaje.
Čo sľúbili: (Cieľom je) Vytvoriť podmienky pre tempo hospodárskeho rastu nad 5% hrubého domáceho produktu ročne.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vytvorenie podmienok pre udržateľný vysoký rast HDP by malo byť jedným z hlavných cieľov každej vlády, keďže je zásadným predpokladom rastu životnej úrovne.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Pravidelný prieskum projektu HESO inštitútu INEKO totiž ukazuje, že vláda svojou činnosťou ekonomický rast skôr brzdí ako podporuje. Podľa komisie cca 60 odborníkov bolo priemerné hodnotenie vládnych opatrení negatívne v ôsmich štvrťrokoch a pozitívne iba v dvoch štvrťrokoch.
Zdroj: INEKO
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO