BRATISLAVA 22. januára (SITA) - Za výstavbu a prevádzku mýtneho systému môže Slovensko zaplatiť podľa poslanca Národnej rady SR za SDKÚ-DS Stanislava Janiša viac, ako bola vysúťažená suma vo výške 852 mil. eur.
"My nevieme, ako je nakontrahovaná cena so spoločnosťou SkyToll s tým, že tá cena 852 mil. eur nie je vôbec konečná. Rysuje sa po zväčšení počtu úsekov, že bude mýto ešte super, super drahšie, lebo tá cena bola nastavená na určitý počet operácií, a keď pribudne dvakrát toľko úsekov, tak bude dvakrát toľko operácií, takže nevieme pri koľkých miliardách sa zastavíme," povedal novinárom po neformálnom stretnutí s ministrom dopravy Janiš.
Opozičný poslanec žiadal ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby zverejnil zmluvu so spoločnosťou SkyToll. "Pán minister povedal, že on nemá problém so zverejnením zmluvy, ale pán generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti ten problém má. Ja si myslím, že pri takých problémoch ako je mýto vzbudzuje podozrenie, že ponuka a čo je v zmluve nie je v súlade, že sú tam jednoducho také veci, ktoré nechcú byť zverejnené," dodal Janiš.
Poslanecký prieskum
Poslanci sa podľa Janiša na budúci týždeň chystajú na poslanecký prieskum do Národnej diaľničnej spoločnosti.
"V pondelok sa dohodneme, s ktorými poslancami hospodárskeho výboru pôjdeme na poslanecký prieskum. Buď v utorok, alebo v stredu chceme prieskum zrealizovať. Chceme kontrolovať jednotlivé fázy prípravy mýta i samotné spustenie mýta. Budeme požadovať, aby sme z poslaneckého prieskumu odišli s kópiou zmluvy. My chceme túto zmluvu vidieť," konštatoval Janiš.
Zverejnenie zmluvy požadujú aj koaliční poslanci. "Minister dopravy sa vyjadril, že má záujem na tom, aby sme boli so zmluvou oboznámení. Dokonca nás informoval aj o tom, že hovoril s riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti a dal mu pokyn, aby na našom prieskume nám pán generálny vyšiel maximálne v ústrety. Sú to prostriedky verejné tak by mali byť občania aj poslanci informovaní, čo všetko tie zmluvy obsahujú," povedal po neformálnom stretnutí s ministrom dopravy poslanec Národnej rady SR za stranu Smer-SD Peter Pelegrini.
Spoločnosť SkyToll, a.s. má podľa zmluvy so štátnou Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s. o dodaní komplexnej služby elektronického výberu mýta z 13. januára 2009 prevádzkovať mýtny systém na Slovensku počas 13 rokov od roku 2010 do roku 2022. Zmluva však môže byť predĺžená o ďalších päť rokov.
Prevádzkovateľ počas tohto obdobia dostane z výberu mýta za výstavbu a prevádzku mýtneho systému vysúťaženú sumu 852 mil. eur. Z toho zhruba tretinu podľa odhadov predstavujú investičné náklady a dve tretiny samotná prevádzka mýtneho systému.
NDS má v tomto roku vyplatiť SkyToll-u 87,6 mil. eur, prvú splátku v objeme 7,3 mil. eur má poslať v marci. Podiel splácanej sumy na vybranom mýte sa má počas 13 rokov postupne znižovať z takmer 40 % na 12 %.
Čo sľúbili: Vláda garantuje prístup občanov prostredníctvom internetu ku všetkým informáciám, ktorých zdrojom je verejná správa a ktoré sú zo zákona dostupné.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Umožniť ľuďom takýmto spôsobom sa podieľať na kontrole štátu je jedným z najlepších krokov, aké môže vláda v záujme transparentnosti uskutočniť. Naopak, utajovanie informácií vzbudzuje podozrenie, že vláda koná nekalo, resp. niečo nekalé pripravuje.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda presadila bezplatné sprístupnenie informácie z katastra nehnuteľností. Všeobecne však orgány verejnej správy opakovane odmietajú zverejniť vybrané dokumenty. Ministerstvá odmietali zverejniť niekoľko verejnosťou požadovaných dokumentov odvolávajúc sa na obchodné tajomstvo (išlo napríklad o zmluvu o predaji emisií či zmluvu s víťazom mýtneho tendra). Orgány verejnej správy tiež odmietli zverejniť niekoľko analýz, na ktoré sa premiér či ministri odvolávali vo svojich vystúpeniach (analýza dôchodkového systému, ktorá údajne potvrdzuje nevýhodnosť druhého piliera pre nižšie príjmové skupiny či analýza výhodnosti projektov PPP pri výstavbe diaľnic).
Zdroj: INEKO