BRATISLAVA. Kým cestní dopravcovia zápasia s problémami mýtneho systému, využívanie železničnej prepravy tovaru sa pomaly zvyšuje.
Za dva týždne tohto roka vybrali Železnice Slovenskej republiky viac ako štyri milióny eur na poplatkoch za využitie tratí na vnútroštátnu prepravu nákladu. Je to o takmer 800tisíc eur viac ako vlani v rovnakom období. Výška poplatkov za využitie tratí na dopravu nákladu sa pritom nemenila od roku 2005. Zvýšenie pocítili železnice aj pri tranzitnej doprave.
Nárast objemu prepraveného materiálu hlási aj Železničná spoločnosť Cargo. Počas prvých dvoch týždňov minulého roka prepravila takmer 800-tisíc ton tovaru, tento rok to bolo už takmer 1,1 milióna ton.
Rolu zohrá nielen cena
Vyhodnocovať dosahy mýta je zatiaľ predčasné. Za zvýšením totiž môže byť aj minuloročná plynová kríza, tá totiž donútila obmedziť výrobu aj veľkých zákazníkov železničných firiem, ako je napríklad košický U. S. Steel.
„Tristotisíc ton je výrazné zvýšenie. No je otázne, či ide už o dôsledok mýta, alebo o oživenie jedného zo sektorov ekonomiky," povedal Petr Kadeřávek z českého Železničného magazínu. „Dá sa očakávať, že mýto zvýši objem prepravy na železniciach tam, kde rýchlosť nie je dôležitá a prioritou je cena za prepravu," vraví Mária Džundová, obchodná manažérka TNT Express.
Súhlasí s ňou aj Kadeřávek: „Reálne zvýšenie príde s časovým posunom, až budú jasné dôsledky mýta. Cena nie je vždy najdôležitejšia. Rozhoduje aj rýchlosť dodania, garancie, kvalita, bezpečnosť a napojenie ďalších prepravných možností na železnicu."
Autá aj pošta
Na Slovensku je stále cestná preprava rýchlejšia než železničná, na koľaje sa tak presúvajú najmä objemné tovary, ktoré nemusia byť rýchlo v cieli.
K takému nákladu podľa Džundovej patria aj autá, ktoré by sa mohli prepravovať železnicou vo väčšom objeme. Rezervy pri vlakovej preprave automobilov má žilinská Kia aj nošovický Hyundai. „Úplný presun takéhoto tovaru na trate by aspoň trochu vyriešil priepustnosť diaľnic," vraví Džundová.
Využitie železničnej dopravy plánuje o 30 percent zvýšiť Slovenská pošta, ale až od marca. „Malo by viesť k úspore financií a odľahčeniu ciest," povedala Mária Hromadová, hovorkyňa Slovenskej pošty.
Kadeřávek však odporúča s hodnoteniami výhodnosti železničnej prepravy počkať: „Je otázkou, ako zníženie spotrebnej dane na naftu vyrovná diaľnice so železnicami," dodal.
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO