BRATISLAVA, VIEDEŇ. Konkurz bývalého štátneho dopravcu sa blíži ku koncu. „Predal sa takmer všetok majetok, ešte potrebujeme speňažiť balík pohľadávok, ktorý sa v niekoľkých opakovaných kolách predať nepodarilo,“ povedal právnik Vladimír Neuschl, konkurzný správca Slovenských aerolínií.
V súčasnosti pripravuje vyčíslenie pohľadávok proti podstate, teda nákladov na takmer trojročný konkurz. Správca ešte musí vyhotoviť aj výpočet uspokojenia veriteľov, ktorí mali záložné právo voči nejakému majetku Slovenských aerolínií.
Po skončení administratívnych krokov, vymažú firmu z obchodného registra.
Nedostanú nič
„Z doterajšieho predaja majetku sa nedosiahol výnos, na základe ktorého by sa dalo povedať, že okrem pohľadávok proti podstate budú uspokojení aj ďalší veritelia,“ povedal Neuschl. Dodal, že majetok pozostával najmä z pohľadávok.
Proti podstate má najväčšiu pohľadávku Garančný fond Sociálnej poisťovne, ktorý vyplácal zamestnancom mzdy.
„Môžem potvrdiť, že z konkurznej masy nebolo po začatí konkurzu vyplatené zatiaľ nikomu nič,“ povedala advokátka Katarína Bystrická, ktorá vo výbore veriteľov zastupuje rakúsku Erste Bank.
Takýto výsledok očakávala ešte v roku 2007 riaditeľka spoločnosti Christiane Böhm–Mayer. „Niečo majetku tam síce je, ale podľa mňa všetko zhltne sám konkurz,“ povedala vtedy pre týždenník Trend. Na konečný termín ukončenia konkurzu budú mať vplyv aj súdne spory, ktoré sa ho týkajú. Podľa správcu je ich niekoľko a ich záver sa nedá predpokladať.
Arbitráž sme vyhrali
Žiadne peniaze nedostal ani Austrian Airlines, ktorý vlastní 62-percent akcií skrachovanej firmy a patrí medzi jej najväčších veriteľov. Rakúska spoločnosť minulý rok prehrala arbitrážny súd o 15 miliónov eur, ktoré si nárokovala od Slovenska za takzvané skryté pohľadávky v skrachovanej firme.
Prekvapením je preto jej piatkové stanovisko: „Prehodnocujeme naše právne postavenie v tejto veci, nebudeme preto príliš komentovať prípad Slovenských aerolínií,“ povedal Michael Braun, hovorca Austrian Airlines. Ich právny zástupca na Slovensku, tiež predseda veriteľského výboru, na naše otázky neodpovedal.
Hračka v rôznych rukách
Zo Slovenských aerolínií chceli urobiť národného dopravcu Viliam Veteška a exminister dopravy Alexander Rezeš. Žiaden minister dopravy po ňom stratovú firmu nestopol, naopak, všetci sa ju pokúšali zachrániť. Po roku 1998 sa dostala do rúk rakúskeho Austrianu.
Tých pozval na záchranu vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič. Rakúšania zrejme nevedeli, v akom stave do aerolínií vstúpili. Dodnes nie je ani jasné, prečo ponuku prijali a aké plány so štátnymi aerolíniami mali. Firmu chcel zachraňovať aj kabinet Roberta Fica, keď sa v roku 2007 rozhodoval o vyplatení sporných pohľadávok. Kým sa čakalo na jej kroky, Austrian Airlines nás zažaloval na arbitrážnom súde.
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO