SME

Problémy s úverom vidí aj minister Vážny

Európska investičná banka preveruje, či diaľnica, na ktorú má poskytnúť tretinu jej ceny, nemá lepšiu alternatívu. Minister Vážny tvrdí, že nemá. Ochranári aj ministerstvo životného prostredia, že má.

Minister dopravy za titulok článku, ktorý ho ani nezaujímal, novinárov  nepriamo označil za tupcov.Minister dopravy za titulok článku, ktorý ho ani nezaujímal, novinárov nepriamo označil za tupcov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MICHAL TRŠKO)

Agentúrny text sme o 19:33 aktualizovali autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny sa ohradil, že by Európska investičná banka (EIB) zastavila úver na 75-kilometrovaný diaľničný úsek D 1 medzi Martinom a Prešovom. Napriek svojmu zjavnému rozrušeniu problémy s uzatvorením konečnej dohody o miliardovej pôžičke od EIB na mimoriadnej tlačovke potvrdil.

O možných problémoch v schvaľovaní úveru od EIB v pondelok informovalo združenie Priatelia Zeme-CEPA. Práve oni podnietili záujem EIB o dosahy diaľnice na životné prostredie. Európska investičná banka výhrady ochranárov vzala do úvahy a vyžiadala si pred podpisom zmluvy ďalšie dokumenty od ministerstva dopravy. Tie majú vyvrátiť tvrdenia Priateľov Zeme, že vedenie diaľnice D 1 po povrchu na úseku Turany - Hubová je najlepšie riešenie.

Na rozruch okolo úveru v stručnom vyhlásení zareagovala aj EIB. Miliardovú pôžičku potvrdila s dôvetkom, že „rokovania týkajúce sa technických, environmentálnych a finančných podmienok stále pokračujú".

Priatelia Zeme tvrdia, že ide o prvý prípad, keď sa Európska investičná banka takýmto spôsobom rozhodla reagovať na sťažnosť niekoho z ich medzinárodnej siete.

Problémom diaľnice je aj Natura 2000

Environmentálne podmienky, o ktorých píše EIB, sú tie, ktoré sú problémom aj podľa Vážneho. O tom, že problém nie je banálny, svedčí aj to, že banka chce podľa ministra vyslať v januári na Slovensko experta. Ten má posúdiť pripravené riešenia. Vážny sľubuje, že expert bude oboznámený „so všetkými aj kompenzačnými opatreniami, ktoré chceme urobiť".

Environmentálnym problémom je to, že „súkromná" diaľnica má byť vedená cez chránené prírodné územia v programe Natura 2000 a rovnako pretne aj obec Šútovo. Slovensko má však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho tak zadefinované územie Natura 2000, že nevie diaľnice realizovať mimo týchto chránených území.

Zásah do obce Šútovo Vážny zľahčil slovami, že diaľnica oddelí len „cintorín a tri domy".

Nie je vylúčené, že dôvod, pre ktorý teraz otvára ministerstvo životného prostredia program Natura 2000, je aj zmenšenie chránených území pre výstavbu úseku okolo Martina.

Zato sa vyjasnila aspoň otázka, či ministerstvo dopravy o sťažnosti Priateľov Zeme a následnej reakcii EIB vedelo. V pondelok hovorca rezortu Stanislav Jurikovič povedal, že „informácie, ktoré poskytli médiám Priatelia Zeme a na ktoré žiadate reakciu, nám oficiálne EIB nedala na vedomie".

Minister dopravy Ľubomír Vážny však priznal, že o výhradách Európskej investičnej banky vedeli a rokovali o nich.

Environrezort: Sme viac za tunel Korbeľka

Minimálne v jednej veci však môže mať ministerstvo problém - dokázať opodstatnenosť vybranej trasy cez Šútovo, ktorá je, prirodzene, najlacnejšia. Ficova vláda sa totiž vzdala riešenia cez tunel Korbeľka.

„Jednoznačne za to beriem zodpovednosť. Ja som v tom čase rozhodol, ktorou cestou máme ísť. Jednoznačne budeme realizovať tú trasu, ktorá je teraz navrhnutá," vyhlásil Vážny. Keby sa vraj prevŕtal tunel Korbeľka, stratila by celá oblasť zdroje pitnej vody, tvrdí.

Priatelia Zeme oponujú: „Aj keby došlo k tomu, že by bol zdroj nepoužiteľný, znížila by sa jeho výdatnosť, alebo by úplne zanikol, bolo by ho možné nahradiť odbermi z iných zdrojov," povedal Roman Havlíček zo združenia. Prameň Korbeľka podľa neho ani nie je veľmi výdatný.

Za pozornosť stojí, že s tunelom Korbeľka nemalo žiadny problém ministerstvo životného prostredia. Potvrdil to aj Vážny: „Boli obidva varianty odsúhlasené." Ministerstvo životného prostredia navyše variant s tunelom označilo v novembri 2002 za výhodnejší: „Tunelovým riešením dôjde k menším zásahom do prírody. Skráti sa diaľnica. Vedením časti diaľnice tunelom Korbeľka sa vylúči možný vplyv emisií z mobilných zdrojov na obyvateľov obcí Rojkov a Stankovany."

NDS vyhlásila diaľničné tendre za 418 miliónov eur

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila tendre na výstavbu troch úsekov diaľnic a rýchlostných ciest za 417,75 milióna eur (12,59 miliardy korún). Víťazi obchodných súťaží by mali za peniaze z fondov EÚ dokončiť výstavbu prvého úseku diaľnice D1 od Sverepca po Vrtižer, vybudovať časť diaľnice D3 pri Žiline a postaviť úsek rýchlostnej cesty R4 z Košíc po hranicu s Maďarskom. Vyplýva to z informácií zverejnených dnes vo vestníku Európskej únie.

Najskôr, do dvoch rokov od podpísania zmluvy s víťazom tendra, by mali byť dokončené chýbajúce stavby na prvom úseku diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer. Ide napríklad o križovatku Sverepec, veľkú okružnú križovatku s úpravou Štefánikovej ulice v Považskej Bystrici či postavenie budovy správy a údržby ciest.

Do 30 mesiacov od podpísania zmluvy by mal byť dokončený úsek rýchlostnej cesty R4 z Košíc do Milhosti na maďarských hraniciach smerom na Miskolc. Výstavba diaľničného spojenia východoslovenskej metropole s Maďarskom sa pripravuje už niekoľko rokov. Na rozdiel od pôvodných zámerov by ju mali postaviť v plnom, štvorprúdovom profile.

Najdlhšie, takmer štyri roky, bude trvať výstavba tunela a mostu diaľnice D3 spájajúcej diaľnicu D1 s Poľskom v úseku Strážov - Brodno pri Žiline. Tento úsek si podľa informácií o súťaži vyžiada aj najviac prostriedkov. Predbežná cena je stanovená na 269,38 milióna eur (8,12 miliardy Sk).

Obchodná súťaž by mohla byť podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka ukončená na jar budúceho roku. "Výstavba bude financovaná z fondov EÚ," spresnil Jánošík. Či sa v budúcom roku začnú stavať aj niektoré ďalšie úseky rýchlostných komunikácií, však zatiaľ nie je isté.

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest patrí podľa vyhlásení premiéra Roberta Fica k prioritám súčasnej vlády. Sľub o spojení Bratislavy s Košicami diaľnicou do roku 2010 sa súčasnému kabinetu nepodarí splniť. Výstavbu infraštruktúry v krajine sa vláda pokúsila urýchliť s pomocou peňazí súkromných investorov (PPP projekty), banky sa však údajne zdráhajú niektoré projekty podporiť.

ČTK
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 4. 2024)
USD 1.068
AUD 1.657
CZK 25.254
JPY 164.820
CAD 1.469
GBP 0.856
HUF 393.930
PLN 4.326
CHF 0.970
SEK 11.637

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 743
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 210
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 101
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 118
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 258
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 099
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 507
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 319
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 007
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 408
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 643
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 893
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 850
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda vlády SR Robert Fico.

Privítal záver o využití aj súkromných zdrojov na oživenie domácej ekonomiky.


TASR
Ilustračné foto

Batériové úložiská tak predbehli plyn, vodné aj jadrové elektrárne.


SITA
Výstražná tabuľa a technológia zariadenia plynovodu na prepojovacom bode Budince – reverz.

Rokovalo sa aj o Balkánskej ceste.


TASR
Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 099
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 507
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 319
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 007
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 408
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 643
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 893
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 850
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu