BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) už vyhlásila verejnú súťaž na vykonanie prác na stavbe rýchlostnej komunikácie v trvaní dva a pol roka od uzatvorenia zmluvy s vybraným dodávateľom. Investícia má byť spolufinancovaná z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu
Diaľničná spoločnosť plánovala, že stavba R4 Košice - Milhosť začne vo februári 2010 a skončí vo februári 2013, pričom komunikácia bude odovzdaná do predčasného užívania ešte v budúcom roku. Vzhľadom na termíny verejného obstarávania nie je plánovaný termín začatia stavby istý. Stavebné firmy, ktoré majú záujem postaviť spomínaný úsek R4, musia požiadať o súťažné podklady do 8. januára. Lehota na predloženie ponúk aj otváranie obálok s ponukami je 8. februára 2010. Pri vyhodnotení ponúk rozhoduje najnižšia cena.
Finančné náklady na stavbu R4 Košice - Milhosť podľa štátnej expertízy predstavovali 2,089 mld. Sk (69,3 mil. eur) bez dane v cenovej úrovni roka 2006. Na úseku je projektovaných 14 mostných objektov, z toho osem na rýchloceste, päť na poľných cestách a jeden na ceste prvej triedy č. 73, ako aj dve mimoúrovňové križovatky.
Požadovaný celkový priemerný ročný obrat uchádzačov za roky 2006 až 2008 je najmenej 80 mil. eur bez dane. Záujemcovia o účasť v tendri majú predložiť zoznam realizovaných stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane mostných objektov. Aspoň jedna stavba, odovzdaná do užívania v rokoch 2004 až 2008, musí mať náklady minimálne 70 mil. eur bez dane.
Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.
Zdroj: INEKO