Letecká spoločnosť má veľkolepé plány s linkou do Kanady. Dlh v Sociálnej poisťovni a v piatich zdravotných uhradiť nevie.
BRATISLAVA. Slovenská letecká spoločnosť AirSlovakia chce začať lietať z Bratislavy do kanadského Toronta. „Pracujeme na rozšírení našej ponuky o transatlantické lety z Bratislavy do Kanady a o ďalšie destinácie, ktoré dúfame, čoskoro oznámime," povedal Tomasz Zeglinski, obchodný manažér spoločnosti AirSlovakia.
Podľa Zeglinského je otvorenie tejto destinácie viazané na uzatvorenie dohody OpenSkies medzi Kanadou a Európskou úniou. „Akonáhle bude uzatvorená táto dohoda, otvoríme túto linku," tvrdí Zeglinski. Dohoda OpenSkies znamená, že z ktoréhokoľvek letiska v Únii je možné lietať na ktorékoľvek letisko v Kanade.
Spoločnosť tak vraj chce „vyjsť v ústrety Slovákom, Čechom, Rakúšanom, Maďarom a Poliakom, ktorí pracujú v Kanade a cestujú za priateľmi do ich domovín."
„Dúfame, že sa nám podarí zvýšiť záujem tunajších ľudí cestovať do Kanady, pretože ten je v súčasnosti obmedzený vysokými cenami Austrian Airlines," tvrdí Zeglinski. AirSlovakia podľa neho pracuje na spustení novej web stránky spolu s funkčnou on-line rezerváciou. "Dúfame, že nová webová stránka bude hotová do polovice januára 2010, to príde začiatok predaja pravidelných letov," povedal Zeglinski.
Analytik: Len ťažko si to viem predstaviť
Letecký analytik Vít Doležálek hovorí, že záujem o túto linku nie je o ničom inom, ako o preprave Indov do ich domáceho Armitsaru, s ktorým už v súčasnosti AirSlovakia spája napríklad Taliansko alebo Španielsko. „Aj dnes je pre nich Bratislava len prestupná stanica a ďalej ich prepravujú do Bergama, Barcelony a Briminghamu. Po novom by, podľa mňa, s technickým medzipristátím na Islande lietali do Kanady," myslí si Doležálek.
Podľa neho je takáto cesta len ťažko predstaviteľná bez konkrétnejších údajov. „Musí to byť silný zážitok letieť v charterovom lietadle z Indie do Kanady a ešte k tomu mať jedno pristátie v Bratislave a najmenej hodinovú pauzu na Islande," hovorí Doležálek. Prepravca potvrdil analytikov odhad o medzipristátí na Islande, všetko ostatné bude známe po uzatvorení dohody OpenSkies.
Podľa Doležáleka sa týmto krokom vraciame do 70. rokov, kedy sa lietalo do Ameriky s medzipristátím. „Z nášho regiónu sa takto lietajú len chartre do Karibiku," povedal. „Možno im to bude vychádzať, pretože AirSlovakia má indické pozadie, ale podľa môjho názoru to za tých pár ušetrených tisíc nestojí," uzavrel analytik.
Dlhujú Sociálnej poisťovni aj piatim zdravotným
Spoločnosť AirSlovakia vznikla pred 16 rokmi, dnes je v rukách britského podnikateľa indického pôvodu. Zameriava sa najmä na charterovú prepravu, no jej existencia je vo veľkej miere založená na prenájme lietadiel.
Ku koncu septembra mala dlh v Sociálnej poisťovni 730 tisíc eur. Rovnako má dlhy vo väčšine zdravotných poisťovní, k 20. novembru to bolo vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni (tu), v Union zdravotnej poisťovni (tu), v Spoločnej zdravotnej poisťovni (tu) a v Apollo poisťovni (tu).
"Nie som v pozícií, aby som to komentoval," odpovedal Zeglinski na otázku, prečo prepravca neplatí sociálne a zdravotné poistenie.