BRATISLAVA. Ak v banke reklamujete, že vám z účtu odišli peniaze a vy ste žiadnu platbu neurobili, no banka reklamáciu neuzná, môže vám naúčtovať poplatok.
Koľko to stojí
ČSOB si za neoprávnenú reklamáciu transakcie platobnou kartou na Slovensku účtuje poplatok 4,98 eura a pri kreditnej karte poplatok 3,32 eura. Poplatok podľa banky odzrkadľuje výšku jej nákladov spojených s riešením reklamácie. UniCredit Bank klientovi za neoprávnenú reklamáciu transakcie debetnou kartou naúčtuje minimálne 4,98 eura a pri kreditke minimálne 13,28 eura. OTP Banka si za prešetrenie bezhotovostnej transakcie účtuje v prípade, že na vine nebola banka, poplatok 8,30 eura.
Pri neoprávnených reklamáciách platieb kartou v zahraničí ČSOB, Slovenská sporiteľňa a VÚB dajú klientovi k úhrade skutočné náklady banky na vybavenie reklamácie v zahraničí. Podľa bánk ide o poplatok, ktorý si zahraničná banka môže od nich vyžiadať za poskytnutie údajov. „Zatiaľ nebol prípad, keď by sme poplatok účtovali," povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová.
Tatra banka si za neoprávnenú reklamáciu v prípade cezhraničnej platby účtuje poplatok 16,60 eura a rovnakú sadzu má aj VÚB, ak klient reklamoval platbu do troch mesiacov po jej uskutočnení. Pri neskoršej reklamácii, ktorú VÚB banka neuzná, je tento poplatok 66,39 eura.
Volksbank ani Dexia si poplatok za neoprávnenú reklamáciu neúčtujú.
Proklientsky prístup?
Klient banky podľa finančného špecialistu Maroša Ovčarika nemusí poznať všetky pravidlá alebo detaily týkajúce sa transakcie. Banka by ich preto mala klientovi vysvetliť, a nie ho za to trestať. „Na jednej strane chápem, prečo to banka robí, chce si uhradiť prevádzkové náklady. No ak chce byť ústretová voči klientovi a tak sa aj tvári, robiť by to nemala," povedal.
Súhlasí s ním aj šéf spoločnosti Symsite Research Vladimír Dohnal. „Zdá sa mi zvláštne, že 20 rokov po revolúcii, keď by mal byť proklientsky prístup samozrejmosťou, si banka ako silnejší partner, ktorý sám rozhoduje o reklamácii, účtuje takýto poplatok," povedal.
Ak klienti nie sú spokojní s rozhodnutím banky, môžu sa podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu obrátiť na bankového ombudsmana. Môžu tiež podať žalobu na stálom rozhodcovskom súde pri bankovej asociácii. „Platí to vtedy, ak má klient v zmluve s bankou uvedené, že prípadné spory sa riešia na rozhodcovskom súde," povedal Laznia.