Advokátska kancelária Bizoň&Partners podala začiatkom mesiaca podnet na Generálnu prokuratúru, v ktorom tvrdí, že v prípade SkyEurope Airlines bol spáchaný bankrotový podvod.
BRATISLAVA. Manažéri SkyEurope budú možno musieť vysvetľovať aj to, či o nutnom konci aeroliniek nevedeli oveľa skôr, ako požiadali súd o reštrukturalizáciu a napokon konkurz.
Bratislavskí právnici z kancelárie Bizoň&Partners totiž prokuratúre spísali dôvody, pre ktoré si myslia, že boli poškodení a že v prípade bol spáchaný vedomý podvod. Už dnes zberajú kontakty na ďalších veriteľov, čo im môže v budúcnosti pomôcť, aby zastupovali aj ďalšie osoby.
Samotná právnická kancelária mala v čase konca SkyEurope za hranicami zamestnancov s už bezcennou spiatočnou letenkou skrachovaných aeroliniek. Prepravca im, tak ako aj všetkým ostatným, len odkázal, že domov sa musia dostať sami. „Považovali sme takýto postup za neslušný a arogantný, takto nezodpovedne sa zachovať k svojim zákazníkom v zahraničí," vysvetľuje Juraj Bizoň, zakladateľ Bizoň&Partners.
Predávali, aj keď nevedeli, či im to veritelia dovolia
Otázkou je podľa Bizoňa aj to, prečo aerolinky predávali letenky s termínmi po 21. septembri, keď sa mala konať schôdza veriteľov. Až tá môže rozhodovať o dlhodobej stratégii firmy v úpadku.
Bizoň pripomína, že letecký doprava mal do do 31. mája ministerstvu predložiť overenú účtovnú závierku za predchádzajúci rok. Ako vyplýva z vyjadrení zástupcov audítorskej firmy KPMG a šéfa aeroliniek Nicka Manoudakisa, SkyEurope to buď nesplnil alebo závierku odovzdal s negatívnym stanoviskom audítorov. „Chcel by som zistiť, aké materiály boli predložené ministerstvu, keď im túto licenciu neodňalo a nechali ich vykonávať i napriek tomuto leteckú prepravu naďalej," hovorí Bizoň.
Kde sú peniaze za 280-tisíc leteniek?
Podľa dostupných informácií by mal mať peniaze za zinkasované letenky taliansky spracovávateľ kartových operácií, firma CartaSi, prípadne samotné aerolinky. „Budú súčasťou konkurznej podstaty," povedal v rozhovore šéf SkyEurope Nick Manoudakis.
Bizoň si však myslí, že ak SkyEurope nevedeli, či budú po veriteľskej schôdzi ďalej lietať, mali si tieto peniaze odkladať na samostatnom účte. „Očakávali sme, že tieto sú odložené na nejakom špeciálnom účte v slovenskej banke, aby mohli byť okamžite vrátené na tie čísla účtov, odkiaľ boli prijaté," vysvetľuje. Ak by sa tak stalo, podľa neho by nedošlo k podozreniam zo spáchania trestného činu.
„Žiaden zákon nepovoľuje leteckým spoločnostiam hrať so svojimi zákazníkmi pyramídové hry. Ak takto konajú, pohybujú sa na tenkom ľade," komentoval Bizoň správanie SkyEurope.
Bizoň sa navyše pýta, ako dlho bol Sky v úpadku ešte pred reštrukturalizáciou. „Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predĺžený. Platobne neschopný je vtedy, ak má viac ako jedného veriteľa a nie je schopný plniť 30 dní po lehote splatnosti viac ako jeden peňažný záväzok. Predĺžený je zas vtedy, ak má viac ako jedného veriteľa a hodnota jeho splatných záväzkov presahuje hodnotu jeho majetku," vysvetľuje advokát. No dodáva: „Ako dlho pred týmto povolením (reštrukturalizácie) tam už bol? Dni, mesiace, roky?"
BRATISLAVA. Ľudí, ktorí platili za letenky kreditnou či debetnou kartou, nemusí zaujímať, aký balík peňazí talianska firma CartaSi zadržiava. Firma by mala vyplatiť oprávnené reklamácie, bez ohľadu na to, odkiaľ na to bude mať zdroje.
„Všeobecne platí pravidlo, že banka - vydavateľ má nárok na vrátenie prostriedkov od banky prijímateľa za transakcie, v prípade že služba nebola poskytnutá," vysvetľuje Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne. Dodáva, že neradi by špekulovali o tom, aké zdroje CartaSi má. Frimmer sa v apríli na margo medzinárodných reklamácií vyjadril, že v prípade opodstatnenej reklamácie, je návratnosť prostriedkov 100-percentná.
Podľa Tatra banky má každá vydavateľská banka nárok poslať reklamáciu z dôvodu neposkytnutia služby zmluvným partnerom prijímateľskej banky. „Vydavateľská banka neskúma výšku prípadne zadržiavaných finančných prostriedkov," povedal Boris Gandel, hovorca Tatra banky. Banka príjme všetky reklamácie, ktoré spĺňajú predpísané pravidlá.
To, že letenky SkyEurope zaplatené kartami nie sú bezcenné naznačila už Česká sporiteľna, ktorá sa v stredu vyjadrila, že ľudom preplácajú peniaze zrýchlene, pretože sú v práve. „Vieme, že klienti a my sme v práve a peniaze budú preplatené," povedala vtedy Kristýna Havligerová z Českej sporiteľne. Podľa nej existujú spôsoby, ako peniaze od spracovávateľskej banky získať.