BRATISLAVA. Firma SkyToll, ktorá má k 1. januáru budúceho roka sprevádzkovať na Slovensku službu elektronického výberu mýta, naďalej rokuje o účasti a podiele finančnej skupiny J&T na financovaní projektu. Včera to potvrdil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll Matej Okáli.
„Je to niečo, o čom sa rokuje, závisí to ešte od výsledku rokovaní so všetkými ostatnými. Očakávame, že by sa to malo celé ukončiť v najbližšom čase," povedal Okáli. Výsledok by mohol byť podľa neho známy už na budúci týždeň.
Prevádzku preklenie úver
Dohoda o poskytnutí peňazí na mýto, ktorú v apríli uzatvorili SkyToll a J&T Finance Group, je podľa Okáliho rámcová, otvára priestor na diskusiu o ďalších konkrétnych dohodách.
SkyToll sa dohodol na poskytnutí bankových garancií pre mýto s tromi bankami. Jednou z nich je J&T Banka. „V zmysle zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou sme museli do istého dátumu predložiť bankové garancie," dodal Okáli.
Preklenovací úver, ktorý SkyToll získal, slúžil podľa neho na zabezpečenie prevádzky spoločnosti. O výške pôžičky nechcel hovoriť, povedal len, že bola zabezpečená cez firmu Ibertax. Ide o člena úspešného konzorcia, ktoré vytvoril s firmou SanToll pre výstavbu a prevádzku mýtneho systému. SkyToll založilo víťazné konzorcium.
Okáli ani včera neprezradil pozadie Ibertaxu ani rozdelenie podielu medzi akcionármi SkyToll. „Ibertax je spoločnosť vytvorená na to, aby bol umožnený vstup nielen jedného, ale aj viacerých investorov, ktorí by mali záujem zúčastniť sa na financovaní projektu. Prebiehajú rokovania s rôznymi potenciálnymi partnermi," povedal.
Systém bude fungovať včas
Spoločnosť SkyToll včera potvrdila, že systém mýta bude sprevádzkovaný načas, teda od začiatku budúceho roka. Spoločnosť podľa Okáliho vybrala asi 95 percent dodávateľov na prevádzku mýta. Kľúčovými sú nórska firma Q-Free, Siemens a Tempest. SkyToll bude spolupracovať aj s firmou T-Mobile.
Systém bude mať podľa šéfa projektového tímu SkyToll Roda Ritsona šesť diaľničných mýtnych brán na kontrolu výberu mýta, ako aj 40 kontrolných zariadení na cestách prvej triedy. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo dvetisíc kilometrov.
Konzorcium SanToll/Ibertax vyhralo tender potom, ako boli vyradené tri lacnejšie ponuky. Jeho ponuka v hodnote zhruba 850 miliónov eur je asi o 200 miliónov eur drahšia než najlacnejšia.