OSOBNÉ FINANCIE
Poslať list či balík vyjde od júla drahšie

Vydané 15. 6. 2009 o 0:00 Autor: Zdenka Zajíčková

Od júla čakajú zákazníkov na poštách nové ceny – zväčša vyššie, než sú teraz. Poslanie zásielky vyjde v priemere o desatinu drahšie ako v súčasnosti. Zdraženie pošta odôvodňuje  modernizáciou pobočiek. Tiež tým, že zavádza aj nové služby.

BRATISLAVA. Od júla čakajú zákazníkov v pobočkách Slovenskej pošty viaceré zmeny. Okrem zvýšenia či zníženia niektorých cien by malo ísť hlavne o sprehľadnenie jej služieb pre zákazníkov.

„Hlavným cieľom bolo zjednodušiť portfólio takmer 200 produktov tak, aby boli pre zákazníka čo najprehľadnejšie," povedal hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis.

Za chystanými zmenami je potreba modernizácie pôšt či zrýchlenie doručovania. „Mnohé z pôšt potrebujú rekonštrukciu a treba ich vybaviť on­line počítačmi. Riešenie tohto historického stavu nie je možné bez obrovských investícií," vysvetlil Danielis. Práve na to majú podľa neho poslúžiť peniaze získané zdražením.

Zdražejú, no vraj len mierne

Od júla treba počítať so zdražením väčšiny zásielok. „Nejde o také dramatické zdraženie, myslím si, že klienti to chápu," hovorí Danielis.

V priemere si podľa neho jeden zákazník priplatí od júla za služby pošty štyri centy. Pošta vychádzala pri stanovení tejto sumy z celkového koša využívaných služieb a počtu jej zákazníkov, vysvetlil Danielis.

Poslanie listu vyjde od polovice roka v priemere o necelých 10 percent drahšie ako v súčasnosti. Balíky prvej triedy pôjdu hore o 12 percent, balíky druhej triedy o necelú štvrtinu. Naopak, o tri centy menej vyjde  poslanie listov do 1000 gramov alebo zaslanie hotovosti do sumy 150 a 300 eur.

Aké služby zavedie pošta od júla
  • Umožní zákazníkom sledovať zásielku cez infoweb k doporučeným a poisteným listom 1. triedy. Táto služba vyjde na 30 centov.
  • Ruší úložné na balíky. Teraz sa platí poplatok 17 centov za každý deň od desiateho dňa po oznámení o doručení zásielky .
  • Zavádza garanciu lehoty dopravy. Za službu sa bude platiť 20 centov. Ak pošta nedoručí zásielku do jedného dňa, vráti zákazníkovi peniaze.
Zdroj: Slovenská pošta

„Nie sme spoločnosť, ktorá by dostávala štátne dotácie, ale akciovka, čo si musí zarobiť na seba sama," vysvetľuje úpravu cien hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis. Dodáva, že okrem toho pošta predáva za regulované ceny.

Júlové novinky

Po novom by mal od júla zákazník nájsť všetko na webovej stránke pošty. Okrem toho spúšťa pošta  nové služby ako garancia lehoty dopravy, sledovanie zásielky online či zrušenie poplatku za úschovu balíka.
Na webe bude môcť sledovať doručenie svojho balíka či listu, ale len v prípade, keď si priplatí jeho poistenie alebo zaslanie doporučene. „Zákazník už nemusí volať, môže on­line sledovať svoju zásielku," povedal Danielis.

Za 30 centov získa autorizačný kód, tým sa prihlási na webe pošty, a tak uvidí, kde sa jeho zásielka na ceste od odoslania po prevzatie práve nachádza. To je teraz možné len pri takzvaných RS Špeciál zásielkach, teda službe zaručenej lehoty dodania pre listy prvej triedy, za ktorú si zákazník priplatí 80 centov.

Od júla pošta zavedie aj garanciu lehoty dodania pri poistených alebo doporučených listoch prvej triedy. Tá bude stáť  pri listoch do 50 gramov 20 centov.  „Ide aj o tlak dovnútra spoločnosti, aby pošta služby poskytovala, tak, ako má," povedal Danielis.

V prípade, že pošta nedoručí zásielku do jedného dňa od podania, mala by vrátiť peniaze. Ak zákazník pošle doporučene list prvej triedy, po novom za 1,20 eura, pri meškaní zásielky mu pošta v prípade, že si službu zakúpi, vráti 80 centov, vysvetlil Danielis. Späť by však nemal dostať 40 centov, ktoré si pošta stiahne za doručenie, ani 20 centov za garantovanie lehoty.

Pošta od júla ruší aj neobľúbený poplatok za úschovu balíka - takzvané úložné. To dnes platí adresát po desiatich dňoch od doručenia oznámenia o balíku. Za každý deň si pripláca 17 centov, bez ohľadu na veľkosť či váhu balíka.

Od júla by sa mal zjednodušiť aj spôsob poistenia. „Doteraz zákazník platil sadzbu od každého začatého gramu zásielky, teraz budú už len tri poistné pásma. Tí, čo sú v hornej hranici, tak ušetria," povedal Danielis.
Po novom tak bude pri listoch a balíkoch 30­, 250­ a 500­ eurové poistné pásmo. Napríklad za poistenie 50­gramového listu prvej triedy si zákazník priplatí od 1,40 do 2,10 eura, podľa výšky poistného pásma.

Obísť poštu? Nie vždy to ide

Na listoch sa dá ušetriť písaním SMS a e­mailov, na poplatkoch za poukážky zase zasielaním peňazí
cez internetbanking.

BRATISLAVA. Ak sa vám zvyšovanie poplatkov za poštové služby nepozdáva, môžete hľadať cesty, ako sa bez nich zaobísť. No musíte počítať s tým, že  vždy nenájdete lacnejšiu alternatívu.

Poplatkom za posielanie  pohľadníc a listov sa dá vyhnúť zasielaním SMS a MMS správ z mobilného telefónu.  Limitujúce môže byť to, že ak správy nemáte zahrnuté v paušálnom programe, nemáte ich tak úplne zadarmo.

Aj keď za odoslanie SMS zaplatíte menej ako za poštovú zásielku, nemôžete do nej napísať toľko  ako na papieri. Listy sa dajú nahradiť e­mailami, ich príjemcovia však  musia mať, rovnako ako vy, počítač, a platiť si internetový paušál. Rátajte však s tým, že pri komunikácii s inštitúciami sa často už nezaobídete bez digitálneho podpisu, ktorý môže tento spôsob komunikácie predražiť.

Uhrádzanie mnohých platieb sa dá vyriešiť  bez nákladov v rámci balíkov bankových služieb, alebo len za minimálny poplatok cez internetbanking. Opäť však platí, že musíte mať prístup k internetu, a ak si ho platíte, tak to nie je úplne zadarmo.

V prípade zasielania balíkov  sú všetky konkurenčné riešenia spravidla drahšie, v mnohých prípadoch aj fyzicky menej dostupnejšie .

Do budúcna by mohli narušiť monopol pošty spotrebné družstvá Jednota. Majú stovky predajní po celom Slovensku, logistiku na rozvážanie tovaru. Mohli by zvládnuť zásielkovú službu do 50 gramov, balíkovú službu aj finančné transakcie. Už dnes totiž umožňujú platiť pri pokladniciach  poukážky a vydávajú hotovosť v rámci služby cashback.

Šéf bratislavského družstva COOP Jednota Adrián Ďurček nevylúčil možnosť, že by poskytovanie „poštových" služieb mohli zaviesť malé obchody v regiónoch. „V Bratislave o takéto služby záujem nemáme."

Milan Gigel, (zz)
Sťažnosti chce riešiť web

Na podnety z portálu staznosti.sme.sk  už pošta nereaguje. Zriadi však vlastné on­line fórum pre zákazníkov.

BRATISLAVA. Na Slovenskú poštu eviduje služba  staznosti.sme.sk 58 podnetov. Najčastejšie sa spotrebitelia sťažujú na kvalitu poskytovaných služieb, ktorá podľa nich nezodpovedá ich cene. Pošta patrí medzi firmy s najväčším počtom podnetov na portáli.

„Prečo mám platiť za službu, ktorú som nedostal?" pýta sa Mário z Prešova. Poštárka mu nedoručila balíček, priniesla len oznámenie o uložení zásielky. Sťažností na doručovateľov, ktorí nepreverujú, či je adresát doma, je viac. Ľudia sú však nespokojní aj so zamestnancami za prepážkou. Prekáža im rozdielny prístup k vydaniu zásielky ľuďom, ktorí bývajú s adresátom na rovnakej adrese. Vydanie zásielky človeku, ktorý nie je adresátom, podľa nich závisí od ochoty a nálady zamestnanca.

Tomáš z Košíc posielal mobilný telefón na dobierku. Balík príjemcu nikdy nenašiel. Michal z Dobrej Vody tvrdí, že mu zásielka prišla otvorená. S náhradou škody je na tom lepšie ten, kto si priplatí poistné. Pri strate mu pošta vyplatí cenu, na ktorú bola zásielka poistená. Ak zásielka nebola doručená, reklamáciu musí s originálom podacieho dokladu podať odosielateľ. Pošta mu do 30 dní oznámi výsledok. Ak bude nespokojný s riešením reklamácie, môže sa obrátiť na Poštový regulačný úrad so sťažnosťou, vraví jeho predseda Ján Fľak. „Úrad pri vybavovaní sťažností postupuje podľa zákona o sťažnostiach," dodal.

Slovenská pošta už niekoľko mesiacov sťažnosti zverejnené na portáli nekomentuje ani nerieši, aj keď je o každej z nich informovaná dva týždne pred vydaním. V minulosti poskytla k niektorým z nich reakciu. Podľa hovorcu Slovenskej pošty Juraja Danielisa nastala chyba vo vzájomnej  komunikácii. „Žiadne sťažnosti sme nedostali," odpovedal na otázku, prečo pošta prestala reagovať.  Od júla však pošta spustí  vlastné on­line fórum pre zákazníkov pod heslom „Povedzte si svoje". V prípade sťažností sa tak budú môcť obrátiť priamo na poštu. „Budeme on­line riešiť všetky sťažnosti so zákazníkmi," povedal Danielis.

Adam Valček, (zz)
Firmu trápi malý zisk

Za júlovým zdražovaním služieb pošty je aj obmedzenie jej monopolu na hybridnú poštu.

BRATISLAVA. To, že si niektoré služby zákazníci na poštách od júla priplatia, obhajuje Slovenská pošta zlepšením služieb či potrebou rekonštrukcie. „Cítime, že nám odchádzajú výnosy, na čo čiastočne doplatia aj občania, hoci banky ušetria na poštovnom," povedal jej hovorca Juraj Danielis.

Problémy má pošta aj pre rozhodnutie Európskej komisie. Tej sa totiž nepozdával monopol pošty na takzvanú hybridnú poštu. Rezort dopravy preto podľa rozhodnutia komisie pripravil novelu zákona o poštových službách.

„Cieľom návrhu zákona je nastoliť rovnováhu na trhu poštových služieb, aby sa zabezpečila stabilita poskytovania univerzálnej poštovej služby, hlavne jej dostupnosť všetkým občanom za prijateľné ceny," povedala Eva Beneľová z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Súčasťou návrhu, ktorý je v pripomienkovom konaní, je aj zriadenie kompenzačného fondu. Ten by mal pošte vrátiť časť peňazí, o ktoré prišla stratou monopolu.

To, že pošte klesá zisk aj pre rozhodnutie komisie, rezort dopravy potvrdil. Kým v roku 2007 bola v pluse vyše 7 miliónov eur, vlani to bolo necelých 2,6 milióna eur. V tomto roku počíta s vyrovnaným hospodárením - s nulovým ziskom.

(zz)

Hlavné správy

KNIHA TÝŽDŇA

Spoplatnený obsahKrutý kontinent: Keď sa z obetí stali trýznitelia

Rôznymi spôsobmi, s rôznou intenzitou, ale prakticky celá bojujúca Európa túžila po druhej svetovej vojne revanšovať sa Nemecku, jeho kolaborantom a niekedy aj jeho obetiam.

KULTURA.SME.SK

Čo prekážalo komunistom na Pánovi prsteňov

Do Novembra 1989 mohla v Československu oficiálne vyjsť len jedna z Tolkienových kníh – Hobit.

TV.SME.SK

Riaditeľ divadla Romathan: Museli sme klamať, že na západe sa žije horšie

Pozrite si dokument o tom, čo zobral a čo priniesol November 89 Rómom.

TECH.SME.SK

Severná Kórea sa ďalej vyhráža USA: Spolupracujte, inak budú vážne následky

Severokórejská diktatúra tvrdí, že za útokom na Sony Pictures nie je.

Zákazníkov čakajú na poštách od júla nové ceny, ale aj služby.

Zákazníkov čakajú na poštách od júla nové ceny, ale aj služby.

Foto: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní