BRATISLAVA.
"Naďalej platí cieľ 1. januára 2010 spustiť mýto do ostrej prevádzky," konštatoval minister po dnešnom rokovaní vlády SR. Hoci podľa jeho slov mal koncesionár problémy pri finančnom uzatvorení v súvislosti s finančnou krízou, tie už zrejme pominuli.
Víťazom tendra na vybudovanie a prevádzku mýtneho systému sa stala spoločnosť SkyToll, a. s. Tá koncom januára tohto roka vykonala aj funkčný test celého systému. Ako povedal minister, bola predstavená funkčná skúška, bol odsúhlasený projekt riešenia a momentálne sa zabezpečujú všetky náležitosti elektronického mýtneho systému. "Pripravuje sa softvérové vybavenie, predajné miesta a zabezpečuje sa postupne aj výroba OBU jednotiek a portálov," priblížil šéf rezortu dopravy a dodal, že v decembri by mala byť ešte jedna funkčná skúška a od 1. januára by výber mýta mal fungovať.
SkyToll má vybudovať satelitný systém elektronického výberu mýta za približne 0,86 miliardy eur (26 miliárd Sk). Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s., podpísala spoločnosť 13. januára tohto roka.
Satelitný výber mýta je založený na určovaní polohy navigačnými systémami, momentálne prostredníctvom GPS, v budúcnosti po roku 2012 systémom Galileo. Poloha vozidla určená palubnou jednotkou OBU (on-board unit) je porovnávaná s trasami spoplatnených ciest na digitálnej mape. Palubná jednotka tak musí byť vybavená vhodným komunikačným prostriedkom, ktorým je GSM. Vodič si palubnú jednotku nebude musieť zakúpiť, jej užívateľom sa stane za zálohu 50 eur (1506,3 Sk).
Spoločnosť SkyToll by mala prevádzkovať elektronický výber mýta 13 rokov. Nepriamo by mohlo vzniknúť 500 nových pracovných miest. V roku 2010 má spoplatnená sieť diaľnic a rýchlostných ciest predstavovať 2400 kilometrov.
Víťaz verejného obstarávania na výstavbu tzv. tretieho balíka úsekov diaľnic prostredníctvom projektov verejno-súkromného vlastníctva (PPP) by mohol byť známy o tri týždne. Konštatoval to minister dopravy Ľubomír Vážny dnes po rokovaní vlády SR.
"Termín na predkladanie ponúk je 11. mája. Ak obidve ponuky budú právoplatné, tak predpokladám, že o tri týždne by mohol byť známy víťaz," uviedol. V treťom balíku je obsiahnutý úsek D1 Hričovské Podhradie Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná Skala a privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.
Prostredníctvom PPP projektov by sa mala na Slovensku financovať výstavba približne 150 kilometrov nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry a náklady by mali predstavovať 4,17 miliardy eur (125,7 miliardy Sk). Vláda SR rozdelila úseky do troch balíkov. Tzv. prvý balík zahŕňa úseky diaľnice D1 Dubná Skala Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce Jablonov a úsek Fričovce Svinia. Druhý balík úsekov realizovaných formou projektov PPP predstavuje úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra Selenec, Selenec - Beladice, Beladice - Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice.