BRATISLAVA. Ak chceme negatívny vývoj, ktorý spôsobila svetová hospodárska kríza v slovenskom maloobchode, zmeniť, musíme podporiť spotrebu, aby sa zvýšili tržby, a potrebujeme obmedziť cezhraničné nákupy. Tomu by pomohlo zníženie 19-% dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá je vyššia ako v okolitých krajinách. Povedal to dnes za Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) jeho člen a riaditeľ a. s. NAY Elektrodom Peter Zálešák na konferencii INTRACO 2009 (20. až 21. apríla), účastníci ktorej sa zaoberali opatreniami na riešenie dopadov krízy na slovenský obchod.
Vplyv nákupnej turistiky, najmä v mestách blízko hraníc, bude na tržby všetkých slovenských obchodníkov podľa Zálešáka dlhodobejší. I keď tržby obchodníkov v oblasti potravín sa v roku 2009 ešte neznížili, v segmente elektro tovarov je situácia horšia. Pokles celkového trhu elektro je asi 40 %, z toho 20 % v dôsledku nákupnej turistiky v oblasti elektroniky. V pohraničí je však pokles v tomto segmente až o 35 %, spresnil.
Podľa jeho slov tým, že na Slovensku je DPH 19 %, elektro obchody NAY zaznamenali nielen pokles tržieb v roku 2009, ale v dôsledku toho elektro prevádzky odviedli menej daní do štátneho rozpočtu.
Slovenská spoločnosť NAY dosiahla vlani obrat asi 250 miliónov eur (7,53 miliardy Sk). Znížil sa kvôli kríze, nákupnej turistike a poklesu predaja v pohraničných oblastiach o 50 miliónov eur (1,51 miliardy Sk). "To je tých 20 %, ktoré nám odnesú zahraniční konkurenti v segmente elektro tovary. Výška pre štát 'stratenej' 19-% DPH predstavuje 9,5 milióna eur (286,20 milióna Sk), ktoré skončia v susedných štátoch, a nie v štátnej pokladnici Slovenska," zhodnotil Zálešák.
"Kým doteraz firmy v segmente elektro bojovali na Slovensku ako konkurenti, teraz máme hlavných konkurentov v brandži za hranicami," konštatoval. Okrem ústretovosti vlády k návrhu na zníženie DPH by bola užitočná aj zmena jej marketingu - bez útokov na obchodníkov. Tým by sa podľa neho mohlo Slovensko cenovo vyrovnávať s okolitými štátmi a zvýšila by sa aj spotreba.