SME

Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky

Ak ste platili kartou, úspešnosť vrátenia peňazí od nesolventnej leteckej spoločnosti môže byť stopercentná.

(Zdroj: ilustračné - AFP)

BRATISLAVA. Slovenskými klientmi najčastejšie využívaná letecká spoločnosť SkyEurope bojuje o prežitie. Pre jej zákazníkov to znamená zvýšené riziko, že ak im firma ostane niečo dlžná, získajú to od nej len ťažko.

Firma v súčasnosti nemá na to, aby pri zrušených letoch vracala peniaze tak rýchlo, ako to vyžaduje zákon, čo napokon priznala aj v rozhovore pre SME.sk. Ukazujú to aj skúsenosti približne štyridsiatky sťažovateľov na službe Sťažnosti.sme.sk.

Podľa viacerých nálezov Slovenskej obchodnej inšpekcie tým porušuje Nariadenie Európskeho parlamentu č. 261/2004. Podľa neho majú klienti právo na vrátenie peňazí do siedmich dní. Aerolinka v niektorých prípadoch nevyplatila prostriedky rok.

Ako sa proti takémuto postupu môžu brániť klienti leteckých spoločností? Povedať, aká cena za letenku je ešte primeraná riziku tej ktorej leteckej spoločnosti, prakticky nemožno. Možno ale aspoň znížiť riziko, že v prípade krachu leteckej firmy prídu ľudia o peniaze úplne. Najlepšou prevenciou je platiť za služby kartou a odkladať si aj detaily následnej komunikácie s prepravcom.

Obchodná inšpekcia zaberá, podnetov je veľa

Čo je potrebné predložiť k reklamácii platby kartou

- potvrdenie o kúpe/objednávke letenky

- dôkaz o pokusoch kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takéhoto pokusu

- ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte

- ak sa jedná o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu, informácie o strate/odcudzení karty

- všetky ďalšie doklady, ktoré má poškodený k dispozícií a preukazujú jeho tvrdenia

Zákazník sa so žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let musí najprv obrátiť na leteckú spoločnosť. Ak by aj firma takéhoto klienta ignorovala, vyplatí sa mať dôkaz pokusu o komunikáciu s leteckou spoločnosťou.

Druhá možnosť, ako vymáhať peniaze za zrušený let, je hľadať podporu v Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá za za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala 104 podnetov na SkyEurope Airlines.

„Z toho bolo do konca marca prešetrených 87. Z prešetrených bolo 76 podnetov opodstatnených," tvrdí hovorkyňa Danuša Krkošová. Vysvetľuje, že väčšina z nich bola zameraná na porušovanie povinnosti prepravcu pri náhradách za zrušenie alebo zmenu času letu. „Len dva podnety boli zamerané na poškodenie batožiny," dodala.

Ako čitatelia potvrdzujú, prítomnosť inšpekcie donúti aerolinky „prehodnotiť" svoj prístup. Spravidla prevedie dlžné peniaze najneskôr do dvoch dní od vykonania inšpekcie.

Alternatívnou cestou je banka

Ak klienti platili za letenku platobnou kartou, môžu reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá im kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia je práve to, aby ich aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. A to treba dokladovať, stačia aj odoslané emaily.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, tzv. chargebackom.

Je pritom jedno, akou kartou človek platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," hovorí Miloslav Kozler, manažér Visa Europe pre ČR a Slovensko. Zhodne to tvrdia aj banky.

„Držiteľ karty je povinný poskytnúť banke všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetľuje Miroslava Boborová, špecialista správy platobných kariet vo VÚB banke. Vydavateľská banka si následne uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá.

„V prípade, že je reklamácia oprávnená, návratnosť prostriedkov je 100 percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" hovorí k téme Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.

Všetky oslovené banky zdôrazňujú predloženie dôkazov o tom, že klient sa pokúšal so spoločnosťou komunikovať. Boris Gandel z Tatra banky dokonca hovorí, že medzinárodné kartové spoločnosti túto podmienku uvádzajú ako povinnú náležitosť. „Maximálna lehota na vyriešenie takejto reklamácie je šesť mesiacov," dodáva.

Podľa Slovenskej sporiteľne je lehota na riešenie minimálne 45 dní. Z vyjadrení všetkých bánk však vyplýva, že štandardne sa takéto reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov. Finančné prostriedky sa klientom vracajú až po ukončení reklamačného konania.

SkyEurope štátu neplatí, obchodní partneri sa nesťažujú

Ku koncu roku 2008 dlhovala SkyEurope Sociálnej poisťovni takmer 50 miliónov korún. Lýdia Výborná zo Sociálnej poisťovne tvrdí, „že proti neplatičom využívajú všetky možnosti, ktoré umožňuje zákon o sociálnom poistení a interné predpisy." Podľa zákona o sociálnom poistení je možné pohľadávku vymáhať postúpením, odpísaním, alebo podľa osobitného zákona, napr. exekúciou.

Dlhujú aj za pokuty

V roku 2008 vydala Slovenská obchodná inšpekcia voči SkyEurope 14 rozhodnutí, ktoré sú už právoplatné. Celková výška udelených pokút je 68 691 eur. V tomto roku je jediné právoplatné rozhodnutie vo výške 600 €. „Žiadna z pokút nebola do 1. apríla uhradená," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa SOI.

Spoločnosť sa tento a ani minulý rok neodvolala proti žiadnej z uložených pokút. Podľa hovorkyne „za roky 2008 - 2009 spoločnosť neuhradila pokuty vo výške 69 291 €. Dodala, že od roku 2002 z celkovej výšky uložených pokút 76 491,83 € spoločnosť uhradila len 7 966,54 €. „Pokuty sú a budú vymáhané exekúciou," uzavrela.

Letiská: Platia nám

Ján Breja z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na otázku, či má ministerstvo kompetenciu odobrať licenciu aerolinke z dôvodu neplatenie odvodov a pokút reagoval: „Skúmame a sledujeme okrem iného to, či spoločnosť z finančných dôvodov neobmedzuje bezpečnosť prevádzky a či z finančných dôvodov neobmedzuje údržbu lietadiel z hľadiska bezpečnosti prevádzky," Podľa vyjadrenia ministerstva aktuálne vo veci odobratia licencie SEA nekoná.

Na solventnosť leteckej spoločnosti sme sa opýtali aj niekoľkých obchodných partnerov - letísk.

"SkyEurope je našimi zákazníkmi využívaná a cenená letecká spoločnosť," tvrdí Jo Lloyd z Letiska Londýn-Luton. Podľa nej sú vzťahy so spoločnosťou korektné. Bližšie konkretizovať to nechcela. "Obchodné dohody sú dôverné," dodala. Zhodný názor má aj Eva Krejčí z pražského letiska Ruzyně. Potvrdila, že SkyEurope si záväzky plní. Bratislavské letisko na otázky odpovedať odmietlo. Hovorkyňa letiska Dana Madunická to odôvodnila tým, že denník SME poškodzuje dobré meno letiskovej spoločnosti.

Oprava: Pôvodne sme uviedli, že za letisko Londýn-Luton reagoval pán Jo Lloyd, v skutočnosti ide o dámu. Za chybu sa ospravedlňujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 830
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 228
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 538
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 976
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 843
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 299
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 638
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 894
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 578
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 277
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 638
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 894
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 578
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 277
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu