BRATISLAVA. To, či bude koncesná zmluva s vybraným konzorciom uzatvorená ešte do konca tohto roka, bude však závisieť aj od finančného uzatvorenia ponuky a jej potvrdenia vládou.
Minister Vážny o tom informoval po stredajšom zasadnutí vládneho kabinetu s tým, že v súčasnosti sa pripravuje druhé kolo vyhodnocovania ponúk štyroch uchádzačov v uvedenom tendri ako súčasť druhého balíka diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady pôvodne predstavovali 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH.
"To by som aj ja rád vedel," uviedol Vážny, či bude koncesná zmluva pre druhý balík PPP podpísaná do konca terajšieho roka. Netrúfol si povedať, či sa to podarí stihnúť, aj keď pripustil, že by to mohlo byť možné do Vianoc alebo až v januári budúceho roka. "Sú to rozsiahle ponuky a dúfam, že koncom budúceho týždňa dospejeme k tomu, kto by mohol byť víťaz," dodal minister dopravy.
Pokiaľ ide o prvý balík PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, Vážny potvrdil, že ministerstvo dopravy chce 8. decembra vyzvať na predloženie ponuky uchádzačov pokračujúcich v tendri. Termín na predloženie ponuky je pritom 30. január 2009. "Zase začne ten istý kolobeh - hodnotenie ponúk atď.," dodal Vážny.
Najnižšiu cenu za výstavbu a prevádzkovanie troch úsekov cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami ponúklo konzorcium rakúskych firiem Strabag a Porr. V tendri na druhý balík projektov PPP konzorcium odovzdalo ponuku vo výške 1,383 mld. eur (41,66 mld. Sk). Ďalej nasledovala francúzsko-holandská dvojica Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. s ponukou 1,503 mld. eur (45,28 mld. Sk) a združenie vedené španielskou firmou Obrascón Huarte Laín s navrhovanou cenou 1,616 mld. eur (48,68 mld. Sk). Najvyššiu ponuku znejúcu na 1,838 mld. eur (55,37 mld. Sk) odovzdala šesťčlenná skupina vedená francúzskym Bouygues Travaux Publics, ktorej členmi sú aj Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-Sk, a.s. Žilina. Písomne podložené informácie agentúre SITA poskytol zdroj blízky ministerstvu dopravy. O projekte napokon ešte rozhodne vláda a uchádzači musia zabezpečiť finančné splnenie svojich ponúk. Tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali byť podľa ministra Vážneho odovzdané do užívania v polovici roku 2010.