BRATISLAVA Vláda v tendri na elektronické mýto stratila trpezlivosť. Súťaž o doteraz najväčšiu zákazku v histórii Slovenska, presahujúcu 20 miliárd korún, stále nemá vyhláseného víťaza. Vylúčení uchádzači, konzorciá Slovakpass, Kapsch a ToSy, totiž stále vznášajú rôzne námietky, čo im dovoľuje zákon. Tým bránia Národnej diaľničnej spoločnosti súťaž ukončiť. „Podľa nás nevyhrala najlepšia ponuka, a tak sme využili všetky právne prostriedky na zmenu rozhodnutia úradu,“ povedala Silvia Koščalová, hovorkyňa spoločnosti Kapsch.
Reťazeniu námietok má však čoskoro odzvoniť. Úrad pre verejné obstarávanie vypracoval a vláda v stredu schválila návrh novely zákona o verejnom obstarávaní.
„Podľa nami navrhovaných zmien by sme získali právomoc odňať námietkam odkladný účinok,“ povedala Helena Fialova z Úradu pre verejné obstarávanie. V praxi to bude znamenať, že podaná námietka neúspešného uchádzača už nezabráni podpísaniu zmluvy s víťazom. V prípade tendra na elektronické mýto sa novela bude vzťahovať len na tie, ktoré budú podané po účinnosti novely.
Tak vláda dosiahne, že po mesiacoch obštrukcií Národná diaľničná bude môcť konzorcium SanToll – Ibertax, ktoré zostalo v tendri jediné, vyhlásiť za víťaza. Pôvodný termín spustenia mýtneho systému od začiatku budúceho roka je však už nereálny. Nedá sa vylúčiť ani to, že nákladné autá budú za prejazd slovenských diaľnic a vybraných úsekov ciest platiť formou mýta až od roku 2010.
Opozícia je proti
„Touto novelou si vláda jednoducho odvalila prekážku z cesty. Po jej schválení už budú môcť podpísať účelovú zmluvu o výstavbe a prevádzkovaní mýtneho systému. Pripomínam, že táto novela neprešla pripomienkovým konaním a chcú ju schváliť v skrátenom legislatívnom procese,“ povedala Lucia Žitňanská, poslankyňa opozičnej SDKÚ.
Opozícia viackrát kritizovala vládu za to, že vyradila zo súťaže všetkých záujemcov okrem konzorcia SanToll, ktoré si za výstavbu mýtneho systému pýta najviac – takmer 26 miliárd korún. Jeho ponuka je o 6,5 miliardy korún vyššia oproti najnižšej ponuke Slovakpassu. Pritom najnižšia cena mala vo výberových kritériách Národnej diaľničnej najvyššiu váhu.
Nie šťastné riešenie
„Vláda neumožnila vyjadriť sa k návrhu novely nikomu, aj keď ide o verejné financie. Dávajú sa tu veľké právomoci Úradu pre verejné obstarávanie. Nevidím to ako šťastné riešenie, keďže v tomto prípade nejde o nezávislého regulátora. Ten navyše môže podliehať tlakom vlády,“ povedala Emília SičákováBeblavá, prezidentka Transparency International.
Ďalšiu zmenu, ktorú prináša novela, je, že vestník verejného obstarávania bude výlučne v elektronickej podobe.
Návrh novely musí schváliť parlament. Zásadné zmeny sa však nepredpokladajú.