BRATISLAVA. Pripustil to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v rozhovore pre agentúru SITA. Rok 2010 je podľa neho už len krajná možnosť, nakoľko sa odhadovalo, že tento proces bude rýchlejší. Podľa Palčáka, preto je potrebné urýchlenie prípravy PPP projektov, aby boli vybraní koncesionári a jednotlivé úseky sa začali čo najskôr stavať.
"Je predpoklad, že koncesná zmluva na prvý a možno aj druhý balík PPP by mohla byť podpísaná ešte koncom tohto roka. Ak sa podarí podpísať zmluvu aspoň na prvý balík v tomto roku, tak to bude úspech. Osobne vidím podpísanie zmluvy na druhý a tretí balík až niekedy v prvej polovici budúceho roka," predpokladá Palčák. Výstavbu týchto diaľničných úsekov odhaduje približne na dva až štyri roky.
Vláda plánuje postaviť vybrané diaľničné úseky cez tri balíky PPP projektov v roku 2010 bez tunelových častí a spolu nimi najskôr v roku 2012 alebo 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 157 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Podľa šéfa VÚD nie je až tak podstatné, či budú postavené v roku 2010 alebo 2012. Pri takýchto veľkých investičných projektoch sa totiž termíny nedajú úplne presne určiť. Podstatné je to, tvrdí Palčák, aby táto iniciatíva nezaspala a napredovala. "Ak nebudú naštartované PPP projekty, potom sa už nebudeme baviť o rokoch 2012 či 2013, ale možno o 2020 a viac. Bola by to podľa neho veľká ekonomická strata pre Slovensko," varoval pred nerealizovaním projektov PPP.
Palčák je naďalej presvedčený, že bez tejto formy výstavby diaľnic sa na Slovensku nepohneme. Dôvodom je skutočnosť, že prostriedky zo štátneho rozpočtu a európske fondy, ktoré na to využívame, sú nedostačujúce. Na štátny rozpočet je tlak aj z iných oblastí. "Prostriedky z európskych peňazí sú síce dobré, ale postup je veľmi zdĺhavý. Európska únia funguje z ekonomického pohľadu dosť byrokraticky a zdĺhavo. Tých peňazí je stále málo," pokračoval Palčák. Urýchlenie výstavby diaľnic je podľa neho potrebné najmä pre rozvoj východných regiónov Slovenska, ako aj pre ďalší rast HDP. Nadradená dopravná infraštruktúra, čiže diaľnice a rýchlocesty, preto musí byť vybudovaná čo najskôr.
Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH.