BRATISLAVA. Po rôznych pyramídových hrách sa podarilo viacerým ľuďom nachytať na ich klon – zaručené podnikanie so šperkami. SME na to upozornili dvaja z poškodených. Ich mená redakcia nezverejňuje, pretože o to požiadali.
Aj tento príbeh investovania do diamantov sa začal školením v príjemnom prostredí reštaurácie. Padla ponuka stať sa „partnerom spoločnosti Diamonds International Corporation“, podmienkou bolo investovať do takzvanej predajnej vzorky – do diamantového prsteňa.
Ponuku podával moderátor lákavo: Kúpite si šperk s diamantom za 116tisíc korún, ak zaplatíte do dvoch dní, vyjde vás len na 86tisíc, s tým, že máte možnosť ho predať až za 122tisíc korún. A nezabudol zdôrazniť, že každý deň váhania zvyšuje sumu, ktorú treba za diamant zaplatiť.
Vidina rýchleho zisku niektorých ľudí zaslepila až tak, že si preto dokonca zobrali úver z banky.
Problém nastal, keď sa noví investori rozhodli šperk predať a zistili, že oň za sľúbenú cenu záujem nie je. Jeden z poškodených si dal dokonca urobiť znalecký posudok, z ktorého sa dozvedel, že v momente kúpy prerobil približne polovicu. Šperk kúpený za 86tisíc korún má podľa znalca cenu 30 až 40tisíc korún.
Podvod – nie značka
Firma tvrdí, že posudok znalca bez zarátania ľudskej práce, dizajnu a hodnoty ich značky, nie je relevantný. „Skúste to isté urobiť so šperkom od akejkoľvek renomovanej obchodnej spoločnosti celosvetovo známych firiem, a dostanete sa ešte k podstatnejším číselným rozdielom,“ tvrdí konateľka Diamonds International Lívia Kmeťová. Podľa nej cenu určuje významne aj značka. „Zákazník si vyberá, či chce a má na to, aby si priplatil za značku a luxus,“ povedala.
To, že značka môže zvýšiť cenu šperku aj o polovicu, potvrdil aj Anton Schwartz, majiteľ firmy Stafin, ktorá sa zaoberá predajom diamantov a výrobou šperkov na objednávku. „Pri šperkoch treba brať do úvahy tri veci: kvalitu diamantu, zlata a umelecké vyhotovenie,“ povedal.
Tak či tak, firma odmieta odkúpiť šperky späť.
Za prsteň partnerom
„Kúpa prsteňa bola vstupom do firmy,“ povedal jeden z nových partnerov, ktorý si prial zostať v anonymite. Ako reprezentant firmy mohol nakupovať za veľkoobchodné ceny šperky na vlastný predaj, či si vytvoriť vlastnú skupinu, ktorá by pracovala pod ním. Teda klasickú pyramídu.
Konateľka firmy to nazýva obchodnou filozofiou spoločnosti. „Ja mám, ja odporúčam,“ charakterizuje ju.
Šanca, že poškodení získajú všetky svoje peniaze späť, je nízka. Šperky sa im za sľubovanú cenu predať nedarí a možnosť získať niečo súdne je tiež nízka. Ani podľa trestného práva totiž nejde o podvod, ak firma len dodržiava to, čo sa zaviazala v zmluve. „Je na každého slobodnej vôli, či prijme takéto podmienky,“ vysvetlila trestná právnička Lucia Kurilovská.