Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil návrh ministerstva financií, na základe ktorého sú rezorty povinné viazať prostriedky určené na cestovné náhrady, z čoho sa má dofinancovať výstavba preložky štátnej cesty II/520 Nová Bystrica - Oravská Lesná v sume 300 mil. Sk. Ide pritom o výstavbu dvojpruhovej cesty, ktorou sa zabezpečí cestné prepojenie regiónov Oravy a Kysúc v celkovej dĺžke 9,6 kilometra. "Stavba je v súčasnom období vo vysokom štádiu rozostavanosti a prioritou je odovzdanie stavby do užívania pred začatím zimného obdobia v roku 2008," konštatuje rezort financií.
Ministerstvo financií SR v schválenom návrhu konštatuje, že po prehodnotení aktuálneho stavu rozpočtu verejnej správy kvantifikovalo pre účely krytia tohto výdavkového titulu voľný priestor vo výdavkoch rozpočtovaných na cestovné náhrady v kapitolách na rok 2008. Základňou pre viazanie výdavkov štátneho rozpočtu na tento účel tak rezort financií stanovil tuzemské cestovné náhrady, zahraničné cestovné náhrady a cestovné náhrady. Z nich sa budú na dofinancovanie preložky cesty viazať výdavky na úrovni 34,38 %, čím sa získa uvedených 300 mil. Sk.
Výdavky na cestovné náhrady sa tak budú viazať všetkým kapitolám rovnakou mierou. Na dostavbu cesty tak paradoxne najväčšou mierou prispeje rezort obrany čiastkou 79,3 mil. Sk, nasledovaný ministerstvom zahraničných vecí, ktorý na uvedený účel bude musieť viazať prostriedky v sume 54,3 mil. Sk. Rezort dopravy, ktorý má výstavbu cestnej infraštruktúry na starosti, dá zo svojej kapitoly na dofinancovanie výstavby cesty medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou len 9,6 mil. Sk. Vláda sa pritom na potrebe zabezpečenia prostriedkov na dofinancovanie preložky cesty uzniesla len minulý týždeň, vzhľadom na krátkosť času tak tento návrh neprešiel ani pripomienkovým konaním.
Viazanie výdavkov štátneho rozpočtu využíva vláda na zabezpečenie zdrojov pri neplnení štátneho rozpočtu alebo pri potrebe získania zdrojov na určité priority. Naposledy vládny kabinet viazal výdavky rozpočtu ešte v roku 2006 po nástupe novej vlády. Účelom tohto viazania bolo získanie prostriedkov na priority novej vlády v objeme 9,9 mld. Sk viazaním 10 % výdavkov kapitol štátneho rozpočtu. K viazaniu prostriedkov však pristúpil kabinet napríklad aj v roku 1998 kvôli výpadku príjmov štátneho rozpočtu, ale aj v roku 2003, keď vláda potrebovala takmer 1 mld. Sk na financovanie výstavby závodu automobilky PSA pri Trnave.