BRATISLAVA. Klienti, ktorí si pred niekoľkými rokmi kúpili v Prvej československej poisťovni (PČSP) produkt kapitálového poistenia UDP-K, by ho mali teraz doplatiť. V liste, ktorý dostali, im poisťovňa vysvetľuje, že zvyšovanie poistného alebo jeho spätné prepočítanie nezapríčinila ona, ale nesprávny postup dozorných štátnych orgánov.
Kto je na vine?
Národnej banke Slovenska sa však nepáči, že sa PČSP vyhovorila na ňu. Tvrdí, že poisťovni nikdy neuložila povinnosť prepočítať alebo zvýšiť poistné produktu UDP-K. Potvrdila tým svoje vyhlásenie z 30. apríla, podľa ktorého „takéto tvrdenia poisťovne, ktoré sa týkajú NBS a ministerstva financií, sú nepravdivé a zavádzajúce“.
Predseda predstavenstva PČSP Peter Talán včera povedal, že NBS nevysvetlila, v čom je ich list nepravdivý alebo zavádzajúci. Problém podľa neho nie je vo zvýšení poistného, ale v tom, že v liste konkrétne poukázali na pochybenie NBS a ministerstva financií. „Národnú banku pobúrilo, že sme si dovolili tvrdiť, že je to chyba štátnych úradníkov, ktorých dnes reprezentuje,“ povedal Talán.
V 90. rokoch minulého storočia dozor nad finančnými trhmi vykonávalo ministerstvo financií. V roku 1995 schválilo PSČP kalkulačný vzorec na výpočet poistného produktu UDP-K. Ak by neboli v poriadku matematicko-poistné prepočty, malo povinnosť od poisťovne žiadať zmenu.
Chybu urobil aj štát
Po ministerstve financií dozor nad finančným trhom prevzal Úrad pre finančný trh (ÚTF). Ten kalkulačný vzorec potvrdil niekoľkými kontrolami. A až po trinástich rokoch ho stopla Národná banka Slovenska, ktorá prevzala dozor nad finačným trhom.
Kontrola centrálnej banky koncom minulého roka zistila, že kalkulačné vzorce nie sú v súlade s poistnými a matematickými metódami na výpočet poistného a technických rezerv. Pri niektorých produktoch nezohľadňujú všetky záväzky voči poisteným. Z praktického hľadiska to znamenalo, že poisťovňa mohla mať problémy s platobnou schopnosťou. Preto zareagovala tak, že jednou z možností, ako riešiť problém, bolo zvýšenie poistného klientom. Tým sa to teraz nepáči.
Niektorým z nich pritom už skončila poistná zmluva a poisťovňa im už peniaze zo životného poistenia vyplatila.
Poisťovňa NBS: Odškodnite nás
Keďže sa PSČP cíti konaním štátu poškodená, požiadala NBS, aby jej uhradila niekoľko sto miliónov korún poistného, ktoré jej nezaplatili bývalí klienti.
„NBS si nie je v súčasnosti vedomá toho, že by svojím konaním spôsobila poisťovni akúkoľvek škodu,“ povedala hovorkyňa NBS Jana Kováčová.¶ Podľa nej NBS nemá v kompetencii prešetrovať činnosť ministerstva financií a ÚFT ako bývalých dozorných orgánov nad finančným trhom.
Talán z PSČP včera povedal, že poisťovňa ponúkla klientom aj iné možnosti, ak nesúhlasia so zvýšením poistného. Môžu sa s poisťovňou dohodnúť na vyrovnaní a zmluvu zrušia, alebo sa im skráti poistné plnenie.
PČSP má na trhu životného poistenia podiel niečo cez jedno percento. Podľa predbežných údajov Slovenskej asocácie poisťovní mala vlani predpísané poistné 315,3 milióna korún.