BRATISLAVA 22. mája (SITA) - "NBS nebude v tejto chvíli reagovať na viaceré invektívy, ktoré boli písomne i verbálne prezentované na tlačovej konferencii PČSP Rapid. NBS však môže a chce s plnou zodpovednosťou oznámiť verejnosti, že mnohé vyjadrenia, ktoré boli prezentované, sú účelové a nie sú pravdivé," uviedla vo štvrtok pre médiá hovorkyňa NBS Jana Kováčová.
Kováčová dodala, že centrálna banka považuje spôsoby a formy komunikácie PČSP Rapid za vysoko neštandardné, využívajúce techniky dezinterpretácie a zavádzania a obštrukcie. Ako príklad uviedla okrem iného aj skutočnosť, že spochybňované podpisy viceguvernéra NBS sú autentické, čo si mohla poisťovňa v banke ľahko overiť. NBS pritom podľa Kováčovej nemá ani žiadne informácie, že by sa začalo akékoľvek trestné stíhanie voči jej zamestnancom v súvislosti s výkonom dohľadu.
V reakcii na údajnú protiústavnosť vykonávania dohľadu centrálnou bankou po zlúčení s Úradom pre finančný trh hovorkyňa uviedla, že súčasná legislatíva je platná a účinná a každý dohliadaný subjekt, teda aj PČSP, je povinný rešpektovať NBS ako orgán dohľadu. "Vzhľadom na to Útvar dohľadu nad finančným trhom NBS očakáva zo strany PČSP Rapid plnú súčinnosť a dodržiavanie všetkých povinností dohliadaného subjektu tak, aby NBS mohla dohľad ukončiť," dodala Kováčová.
Konflikt medzi PČSP Rapid a Národnou bankou Slovenska vznikol na probléme schvaľovania vzorcov na určenie výšky poistného pre jeden z produktov poisťovne. Centrálna banka totiž v minulom roku ako dohliadajúci orgán rozhodla, že vzorce boli nesprávne, poistné na tento produkt malo byť vyššie a že poisťovňa ich má zmeniť. Rovnaké vzorce však podľa PČSP Rapid predtým v roku 1995 a pri ďalšom dohľade v roku 1999 bez pripomienok odsúhlasil vtedajší orgán dohľadu ministerstvo financií a v roku 2003 aj Úrad pre finančný trh. PČSP Rapid na základe posledného rozhodnutia informovala listom klientov, že kvôli predchádzajúcim pochybeniam ministerstva financií a NBS musí poistné navýšiť.
Centrálna banka sa voči tomu vtedy ohradila a informácie v liste klientom poisťovne označila za nepravdivé. Zároveň podľa PČSP Rapid vyvíjala na poisťovňu tlak, aby so svojimi aktivitami skončila a predbežným opatrením zakázala poisťovni informovať o NBS "nepravdivo a zavádzajúco". "NBS nevidí žiadny dôvod na zmenu svojho stanoviska, zverejneného 30. apríla 2008. Zdôrazňujeme, že poisťovni Rapid NBS neuložila zvýšiť poistné predmetného produktu," reagovala vo štvrtok Kováčová.
Nespokojnosť PČSP Rapid s krokmi centrálnej banky pritom vo štvrtok vyústili do tlačovej konferencie, kde predstavitelia poisťovne spochybnili, či vôbec centrálna banka vykonáva dohľad v súlade s ústavou, spochybnili pravosť podpisov viceguvernéra zodpovedného za dohľad Martina Bartu v dokumentoch súvisiacich priamo s výkonom dohľadu nad poisťovňou. Úradníci dohľadu NBS ďalej podľa PČSP Rapid porušujú bankové tajomstvo neohláseným monitorovaním účtov a taktiež zneužívajú osobné údaje klientov.