SME

Širokorozchodná trať by mohla byť do siedmich rokov

BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ ...

BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený. Rusko už má prísľub podpory z Rakúska a Nemecka. "Zvlášť Nemecko hrá pomerne veľkú úlohu pri rozhodovaní o európskych peniazoch v doprave, či tento projekt podporia pri rozdeľovaní v rámci spolupráce s krajinami mimo Európskej únie", uviedol ďalej Zelený. Ak sa podľa neho ukáže, že je tento projekt reálny a návratný, únia určite nebude robiť prekážky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Východoslovenské prekladiská tovaru z Ruska do západnej Európy tento projekt nepoškodí. Podľa Zeleného by sa mali viac využívať. V rámci Operačného programu doprava je vyčlenených na úpravu kontajnerových prekladísk 120 mil. eur na šesť rokov, čo stačí aj pre Čiernu nad Tisou, kam pôjde 1,6 mld. Sk. "To sú peniaze, ktoré úplne stačia, aby sme vo veľmi krátkom čase tak kontajnerové prekladiská vo východoslovenskom priestore, ako samotnú prekladiskovú stanicu Čierna dostali do stavu, aby sme mohli absorbovať zvýšený tok ruského tovaru do západnej Európy", poznamenal Zelený. Ak sa to podarí, urobí sa podľa neho veľký kus práce na dlhé roky dopredu nielen pre zamestnanosť, ale aj pre slovenskú dopravnú sústavu.

Zelený si myslí, že vnímanie slovenskej politickej reprezentácie zo strany Moskvy ako seriózneho obchodného partnera, ktorý nepodráža a "rozumie ruskej duši", je príležitosťou zabezpečiť obchody a dlhodobú prácu. Rusko vie zabezpečiť bezpečnosť prepravy cez svoje územie, chúlostivejšími môže byť tisíc kilometrov cez Ukrajinu. "To je vec, ktorá je skôr v ekonomickej sfére ruského vplyvu, ako nášho", povedal. Nemyslí si však, že by to bol do budúcnosti problém.

SkryťVypnúť reklamu

Rusi trvajú aj na zmene dohody s niekdajšou slovenskou vládou. Nie je preto jasné, kadiaľ by mala širokorozchodná železnica viesť. Dohoda expremiéra Vladimíra Mečiara z roku 1996 predpokladala, že pôjde z Hanisky pri Košiciach ako koľajnicová spleť po Palárikovo a odtiaľ ako samostatná trať do Bratislavy. K južnej línii železnice sa tak po Palárikovo mala pridať jedna koľajnica. Dnes chce Moskva samostatnú trať. "Pri rokovaní s ruskou stranou bola vyslovená požiadavka, aby sme v rámci projektu zhodnotili samostatné vedenie trate po celom území Slovenskej republiky", dodal Zelený. SR to urobí, pretože chce mať jasno, či sa to dá niekadiaľ postaviť, koľko to bude stáť, ako dlho to bude trvať, koľko na to má peňazí a kedy sa vrátia.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti nikto nevie povedať, koľko by "ruská železnica" stála. Rusi odhadujú, že to budú necelé 2 mld. USD, slovenské odhady sú vyššie. "To všetko musíme ekonomicky rozumne zhodnotiť," myslí si šéf železníc. Argumentom by mohlo byť aj to, že ruská strana dala najavo, že po problémoch s bývalými sovietskymi republikami ráta s tým, že bude hľadať alternatívne cesty pre tovar, ktorý prepravuje cez Pobaltie. Rusi o nej ale rokujú nielen so Slovenskom, ale a s Rakúskom a Nemeckom, ktoré hrá významnú úlohu pri prideľovaní peňazí EÚ. Zelený sa ale možného prekladiska vo Viedni neobáva. "Ak dokážeme, že sme schopní veľmi pružne ekonomicky reagovať na ruskú obchodnú príležitosť, ktorá tu je, budeme schopní prekladať tovar bezpečne, rýchlo a lacno, tak každý obchodný partner, ktorý nájde cestu, ktorá mu vyhovuje, nebude hľadať inú," uzavrel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 833
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 302
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 680
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 159
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 128
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 866
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 361
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 144
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 840
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 70 691
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 222
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 680
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 415
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 545
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 253
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 13 758
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 840
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 70 691
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 222
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 680
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 415
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 545
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 253
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 13 758
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu