BRATISLAVA 28. mája (SITA) - Širokorozchodná železnica pre ruské vlaky by na Slovensku mohla byť najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal pre SITA riaditeľ Železníc SR Dalibor Zelený. Rusko už má prísľub podpory z Rakúska a Nemecka. "Zvlášť Nemecko hrá pomerne veľkú úlohu pri rozhodovaní o európskych peniazoch v doprave, či tento projekt podporia pri rozdeľovaní v rámci spolupráce s krajinami mimo Európskej únie", uviedol ďalej Zelený. Ak sa podľa neho ukáže, že je tento projekt reálny a návratný, únia určite nebude robiť prekážky.
Východoslovenské prekladiská tovaru z Ruska do západnej Európy tento projekt nepoškodí. Podľa Zeleného by sa mali viac využívať. V rámci Operačného programu doprava je vyčlenených na úpravu kontajnerových prekladísk 120 mil. eur na šesť rokov, čo stačí aj pre Čiernu nad Tisou, kam pôjde 1,6 mld. Sk. "To sú peniaze, ktoré úplne stačia, aby sme vo veľmi krátkom čase tak kontajnerové prekladiská vo východoslovenskom priestore, ako samotnú prekladiskovú stanicu Čierna dostali do stavu, aby sme mohli absorbovať zvýšený tok ruského tovaru do západnej Európy", poznamenal Zelený. Ak sa to podarí, urobí sa podľa neho veľký kus práce na dlhé roky dopredu nielen pre zamestnanosť, ale aj pre slovenskú dopravnú sústavu.
Zelený si myslí, že vnímanie slovenskej politickej reprezentácie zo strany Moskvy ako seriózneho obchodného partnera, ktorý nepodráža a "rozumie ruskej duši", je príležitosťou zabezpečiť obchody a dlhodobú prácu. Rusko vie zabezpečiť bezpečnosť prepravy cez svoje územie, chúlostivejšími môže byť tisíc kilometrov cez Ukrajinu. "To je vec, ktorá je skôr v ekonomickej sfére ruského vplyvu, ako nášho", povedal. Nemyslí si však, že by to bol do budúcnosti problém.
Rusi trvajú aj na zmene dohody s niekdajšou slovenskou vládou. Nie je preto jasné, kadiaľ by mala širokorozchodná železnica viesť. Dohoda expremiéra Vladimíra Mečiara z roku 1996 predpokladala, že pôjde z Hanisky pri Košiciach ako koľajnicová spleť po Palárikovo a odtiaľ ako samostatná trať do Bratislavy. K južnej línii železnice sa tak po Palárikovo mala pridať jedna koľajnica. Dnes chce Moskva samostatnú trať. "Pri rokovaní s ruskou stranou bola vyslovená požiadavka, aby sme v rámci projektu zhodnotili samostatné vedenie trate po celom území Slovenskej republiky", dodal Zelený. SR to urobí, pretože chce mať jasno, či sa to dá niekadiaľ postaviť, koľko to bude stáť, ako dlho to bude trvať, koľko na to má peňazí a kedy sa vrátia.
V súčasnosti nikto nevie povedať, koľko by "ruská železnica" stála. Rusi odhadujú, že to budú necelé 2 mld. USD, slovenské odhady sú vyššie. "To všetko musíme ekonomicky rozumne zhodnotiť," myslí si šéf železníc. Argumentom by mohlo byť aj to, že ruská strana dala najavo, že po problémoch s bývalými sovietskymi republikami ráta s tým, že bude hľadať alternatívne cesty pre tovar, ktorý prepravuje cez Pobaltie. Rusi o nej ale rokujú nielen so Slovenskom, ale a s Rakúskom a Nemeckom, ktoré hrá významnú úlohu pri prideľovaní peňazí EÚ. Zelený sa ale možného prekladiska vo Viedni neobáva. "Ak dokážeme, že sme schopní veľmi pružne ekonomicky reagovať na ruskú obchodnú príležitosť, ktorá tu je, budeme schopní prekladať tovar bezpečne, rýchlo a lacno, tak každý obchodný partner, ktorý nájde cestu, ktorá mu vyhovuje, nebude hľadať inú," uzavrel.