SME

Autobusoví a vlakoví dopravcovia rátajú s poklesom cestujúcich

Aké dopady bude mať koronavírus na hospodárenie firiem, odhadnúť nevedia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Spoločnosti v autobusovej a železničnej doprave pre následky koronavírusu počítajú s poklesom počtu cestujúcich a tým aj tržieb.

Celkové dopady na svoje hospodárenie z dôvodu šírenia nákazy vo vyjadreniach pre agentúru SITA zatiaľ nedokázali odhadnúť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopady zatiaľ nevedia odhadnúť

Autobusový dopravca Slovak Lines, a. s. v stredu informoval, že zníženie počtu cestujúcich bude mať vplyv na jeho ekonomiku, pričom marža autodopravcov na komerčných linkách je veľmi nízka, na úrovni päť až osem percent.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Koronavírus komplikuje medzinárodnú prepravu tovarov Čítajte 

"Presný dopad však nevieme momentálne odhadnúť," uviedla hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.

Rovnako, ako pre mnohé ďalšie spoločnosti, je to podľa nej nová skúsenosť aj pre nich, preto dopad opatrení proti koronavírusu na ekonomiku spoločnosti momentálne nedokážu predvídať.

"Cezhraničné autobusové linky Slovak Lines do Viedne, Budapešti či Hainburgu sú naďalej v prevádzke v bežnom režime, no s najväčšou pravdepodobnosťou budeme nútení urobiť v najbližšom čase úpravy cestovného poriadku z dôvodu nižšieho záujmu o cestovanie," dodala Vozárová s tým, že situáciu pozorne sledujú.

Cestovanie vlakmi pomaly klesá

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), zabezpečujúca osobnú dopravu, potvrdila, že cestovanie vlakmi postupne klesá, no netrúfa si odhadnúť vplyv na tržbách.

SkryťVypnúť reklamu

"Vieme len predpokladať na základe skúseností z minulosti, že ak sa situácia upokojí (v horizonte troch, štyroch týždňov), návrat do pôvodného tempa bude trvať postupne niekoľko mesiacov," poznamenal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Podľa neho je príliš skoro predpokladať celkový ekonomický dopad.

"Vstupuje do toho veľké množstvo faktorov. Nevieme, do akej miery sa epidémia rozšíri na našom území, dokedy potrvá a aký vplyv to bude mať na cestovanie, na tržby a na ďalšie s tým súvisiace opatrenia," dodal Kováč.

Zdravie je prvoradé

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), štátny správca železničnej infraštruktúry, nemá preventívne opatrenia súvisiace s koronavírusom zatiaľ vyčíslené.

"Avšak predpokladáme, že pri rozsahu infraštruktúry a počte zamestnancov budú vysoké. Zdravie cestujúcich a zamestnancov je však prvoradé," informoval hovorca ŽSR Michal Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti podľa neho nie je možné presne odhadnúť, aký bude rozsah mimoriadnych udalostí súvisiacich s koronavírusom.

"O vplyvoch je preto predčasné hovoriť. ŽSR urobia všetko preto, aby bol dopad na činnosť manažéra železničnej infraštruktúry čo najmenší," uzavrel Lukáč.

Dopady zatiaľ neriešia

Dopravná skupina Arriva, prevádzkujúca hlavne prímestskú autobusovú dopravu v štyroch krajoch na Slovensku, informovala, že dopadom na hospodárenie spoločností sa bude venovať až následne, a to v závislosti od rozsahu a dĺžky trvania mimoriadnych okolností.

"Spoločnosti Arriva na Slovensku poskytujú najmä služby vo verejnom záujme, preto sa v tieto dni prioritne venujeme prijímaniu preventívnych opatrení na ďalšie zvýšenie bezpečnosti cestujúcich a vodičov a v spolupráci s objednávateľmi - krajmi a mestami a prípadnému prispôsobovaniu sa cestovných poriadkov novej situácii," hovorí šéfka pre obchod a komunikáciu firiem Arriva na Slovensku Petra Helecz.

SkryťVypnúť reklamu

Koronavírus SARS-CoV-2

Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 815
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 080
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 953
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 645
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 8 802
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 139
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 037
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tomáš Maštalír vo filme Smršť.

Všetci sa niečoho bojíme, hovorí.


Súkromné lety majú iné pravidlá ako bežné aerolinky.

Simona si zamilovala letectvo.


Mathias Grunewald: Ukrižovanie Krista (1513 – 1518).

Zodpovednosť sa celé stáročia pripisovala Židom.


Ilustračná fotografia.

Aký je život s RBD.


a 1 ďalší
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 693
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 910
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 440
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 294
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 6 938
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu