SME

Rezort dopravy si dal vypracovať analýzu. Návrh autodopravcov je v rozpore s európskou legislatívou

Zľavy nesmú presiahnuť 13 % poplatku, ktorý platia vozidlá bez nároku na úľavu.

Rokovanie vlády SR, ktoré sa uskutočnilo na pozvanie guvernéra NBS Petra Kažimíra v priestoroch Národnej banky Slovenska.Rokovanie vlády SR, ktoré sa uskutočnilo na pozvanie guvernéra NBS Petra Kažimíra v priestoroch Národnej banky Slovenska. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Návrh Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na poskytovanie zliav z mýta je v rozpore s európskou legislatívou.

Podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady môžu totiž členské štáty zaviesť zľavy z poplatku za infraštruktúru pod podmienkou, že nepresiahnu 13 % poplatku za infraštruktúru, ktorý platia rovnocenné vozidlá, ktoré nemajú nárok na zľavu alebo zníženie poplatku.

Vyplýva to z informácie o návrhu UNAS, ktorú v stredu vzala na vedomie vláda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Analýza odhadla dosahy návrhu

Návrh UNAS hovorí o tom, že pri počte najazdených kilometrov počas kalendárneho roka nad 5000 by pri nákladných vozidlách do 12 ton predstavovala zľava 18 %.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prejdení väčšieho počtu kilometrov sa zľava zvyšuje, pričom ak prejde nákladné vozidlo 50.000 kilometrov, mala by byť 26-percentná. Pri nákladných vozidlách nad 12 ton, ktoré najazdia počas roka nad 60.000 kilometrov, by mala zľava predstavovať 27 %.

"V prípade prijatia návrhu UNAS dôjde k porušeniu smernice, ktoré môže viesť k infringementu zo strany Európskej komisie," zdôraznil rezort dopravy v materiáli.

Analýza Národnej diaľničnej spoločnosti v dvoch variantoch odhadla dosahy návrhu UNAS. Prvý variant spočíva vo zvýšení percentuálnej hodnoty zliav a pridaní nových limitov nájazdov podľa požiadavky únie, pričom zľavy sa poskytujú až od dosiahnutého limitu podľa navrhnutých percentuálnych zliav.

Súvisiaci článok Autodopravcovia zvažujú protestné zhromaždenia aj v mestách a blízkosti veľkých spoločností Čítajte 

Zľavy by sa uplatňovali po dosiahnutí limitu nájazdu 5000 kilometrov, respektíve 10.000 kilometrov. Náklady na zmenu vyčíslila analýza na 48.424 eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) jednorazovo. Z pohľadu domácich dopravcov by dosah tohto návrhu predstavoval 10,5 milióna eur, v prípade zahraničných 2,2 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá alternatíva predstavuje zvýšenie percentuálnych hodnôt zliav a pridanie nových limitov nájazdov v zmysle požiadavky UNAS a refundáciu zliav vo výške percent podľa dosiahnutého limitu najazdených kilometrov v danom roku.

Zľavy by sa pritom poskytovali od prvého kilometra podľa navrhnutých percentuálnych zliav. Náklady na zmenu v tomto prípade odhadla analýza na 99.568 eur bez DPH jednorazovo a 20.600 eur ročne, pričom rezort dopravy podotýka, že táto suma nie je definitívna. Dosah tohto návrhu by v prípade domácich dopravcov bol 23,4 milióna eur a z pohľadu zahraničných 8,1 milióna eur.

Zľava zo sadzby mýta sa uplatňuje sa len na konkrétne vozidlo

Percentuálna zľava zo sadzby mýta sa v súčasnosti poskytuje konkrétnemu vozidlu nad 3,5 tony na kilometre najazdené po vymedzených úsekoch ciest nad stanovené limity počas kalendárneho roka.

SkryťVypnúť reklamu

Do množstva najazdených kilometrov sa nezapočítavajú kilometre najazdené po vymedzených úsekoch ciest spoplatnených nulovou sadzbou mýta, teda po nespoplatnených úsekoch.

Zľava sa aktuálne uplatňuje po prekročení stanoveného limitu od vymedzeného úseku cesty nasledujúcom po vymedzenom úseku cesty, na ktorom bol dosiahnutý stanovený limit.

Výška úhrady mýta sa automaticky vypočíta podľa prejazdenej vzdialenosti a príslušnej sadzby mýta zníženej o stanovené percento zľavy. Percentuálna zľava zo sadzby mýta sa uplatňuje sa len na konkrétne vozidlo, nie na spoločnosť ako celok, a poskytuje sa len vozidlu, ktoré má platne uzatvorenú zmluvu o užívaní vymedzených úsekov ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 763
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 589
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 454
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 476
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 457
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 165
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 028
  8. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 001
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 392
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 936
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 562
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 188
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 191
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 659
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 681
  8. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 7 923
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 392
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 936
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 562
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 188
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 191
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 659
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 681
  8. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 7 923
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu