SME

Vedenie diaľnic pripravuje nový tender na prevádzku mýtneho systému

SkyToll mal údajne záujem znížiť cenu, ak sa uplatní päťročná opcia.

Mýtny systém. Zaznamenáva pohyb auta na spoplatnenom úseku.Mýtny systém. Zaznamenáva pohyb auta na spoplatnenom úseku. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pripravuje podklady pre nový tender na prevádzku elektronického výberu mýta po roku 2022.

Dovtedy je totiž účinná pre NDS nevýhodná zmluva s prevádzkovateľom mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll, a. s., z roku 2009.

V decembri tohto roka plánujú diaľničiari uskutočniť predbežné trhové konzultácie, na základe ktorých chcú zapracovať požiadavky možných potenciálnych uchádzačov do technických podmienok, následne do pripravovanej zmluvy a tiež do štúdie uskutočniteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Informoval o tom v utorok médiá člen predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v NDS Rudolf Vido s tým, že v januári 2020 zapracujú pripomienky do súťažných podkladov, štúdia pôjde na Útvar hodnoty za peniaze a celý tender na predbežnú kontrolu na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

"Už sme mali predbežné rokovania s Úradom pre verejné obstarávanie, toto bola jeho požiadavka, aby sme použili predbežné trhové konzultácie a ukázali, že sme transparentní. Tender a technické požiadavky nie sú určite šité na nikoho," povedal Vido.

SkyToll zníži cenu, ak sa uplatní opcia

NDS rokovala, resp. ešte rokuje so SkyToll-om o znížení cien cez dodatok k zmluve o mýtnom systéme.

Prevádzkovateľ by to podľa NDS chcel spojiť s uplatnením opcie na fungovanie výberu mýta o ďalších päť rokov, diaľničiari sú za oddelenie oboch vecí.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mýtny systém zhltol diaľnicu do Košíc, tvrdí ČESMAD Čítajte 

Rokovania o dodatku k zmluve a opcii odporúča aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) na základe výsledkov kontroly prevádzkovania mýtneho systému. Úsek spoplatnenia a IT v NDS navrhol ďalej rokovať o znížení ceny.

"Máme dobehnuté rokovania o znížení cien na základný mýtny systém a čakáme na záväznú cenovú ponuku SkyToll-u," poznamenal Vido.

"Máme zníženie cien na palivové karty, ale právne stanovisko jednoznačne hovorí, že ak by bola následne uplatnená opcia pre mýtny systém, pre palivové karty musí prebehnúť nový tender," uviedol.

Tie neboli súčasťou pôvodného mýtneho tendra, k čomu mala výhrady Európska komisia.

Problém prevodu majetku

Najväčšou chybou mýtnej zmluvy je podľa NDS to, že nerieši prevod majetku mýtneho systému do jej vlastníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Investičné náklady na vybudovanie mýta pritom splatila prevádzkovateľovi za prvé štyri roky jeho fungovania od roku 2010.

Náklady na mýtny systém vzrástli

Prevádzkové náklady mýtneho systému vzrástli z viacerých dôvodov. Pokiaľ v roku 2010 zahŕňal 1 948 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s nenulovou sadzbou mýta, po zmenách podmienok v roku 2014 to už bolo takmer 18 tisíc kilometrov, vrátane ciest I. triedy, ako aj II. a III. triedy s nulovou sadzbou mýta.

Súvisiaci článok Autodopravcovia hrozia štrajkom, ak sa nevyšetrí mýtny systém Čítajte 

"Veľký zásah nastal hlavne v roku 2014, keď bola veľmi silne zmenená legislatíva. Zmenové konanie navýšilo náklady dodatkom o 27 miliónov eur," upozornil Vido.

Pri prepočte nákladov na monitoring jedného kilometra by podľa neho bol mýtny systém najúspornejší v celej Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu

"Najväčšie dopady na nákladovú časť mýtneho systému robili zmenové konania, ktoré ju neskutočným spôsobom navýšili a tým pádom efektivitu a čistý výnos vlastne potlačili dolu," priblížil Vido.

Príjmy z výberu mýta pôvodne počítali s tým, že budú spoplatnené aj prejazdy cez intravilány miest, dopravcovia si vyrokovali, že za ne nebudú platiť.

NDS musí navyše dodávať údaje do nového Jednotného informačného systému v cestnej doprave.

Len desať percent z výnosov na budovanie

NKÚ na základe kontroly prevádzky mýtneho systému v piatok informoval, že len desať percent z elektronického výberu mýta za užívanie spoplatnených úsekov diaľnic a ciest pre vozidlá nad 3,5 tony bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic.

Z jedného eura z výberu mýta dostávala 45 centov štátna NDS a 48 centov išlo na účet spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém na Slovensku prevádzkuje od roku 2010. Sedem centov dostávajú ďalší zmluvní partneri.

SkryťVypnúť reklamu

Úrad na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pri výbere mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, keď zmluva so SkyToll-om skončí.

Systém distribúcie príjmov z mýta je z pohľadu národnej autority pre externú kontrolu neefektívny, nehospodárny a neprispieva k napĺňaniu hlavného zmyslu mýtneho systému, aby poplatky tých, ktorí využívajú diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, prispievali významnou mierou k ich údržbe a výstavbe novej cestnej infraštruktúry.

Čistý výnos sa v priebehu rokov zvyšoval

Aktuálne platnú zmluvu na prevádzku mýtneho systému, ktorá bola podpísaná pred desiatimi rokmi počas prvej vlády strany Smer a platí do roku 2022, zdedilo terajšie vedenie NDS aj s podmienkami prerozdelenia výnosov.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2010 (v prvom roku prevádzky mýta) podľa NDS boli výnosy 141,6 milióna eur, náklady 106,4 milióna eur a čistý výnos predstavoval 35,2 milióna eur, čo znamená 25 percent z výnosov. V roku 2014 boli výnosy 181,5 milióna eur, náklady 93,8 milióna eur a čistý výnos 87,6 milióna eur, čiže 48 percent z výnosov.

V roku 2017 bol už výnos 198,9 milióna eur, náklady 76,8 milióna eur a čistý výnos predstavoval 122 miliónov eur, čo znamená 61 percent.

Čistý výnos sa teda v priebehu rokov zvyšoval. Pomer nákladov na prevádzku služby a výnosov z výberu mýta je podľa NDS ovplyvňovaný okrem iného aj požiadavkami na službu, pričom tieto boli od spustenia prevádzky služby viackrát rozširované. Dôvodom bola najmä implementácia úprav súvisiacej legislatívy, neraz pokrývajúcej predovšetkým zmeny nie priamo súvisiace s výberom mýta.

SkryťVypnúť reklamu

Ide napríklad o monitoring ciest druhej a tretej triedy, poskytovanie údajov do dopravných systémov, prípadne požiadavky dopravcov na zvýšenie užívateľského komfortu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 992
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 628
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 076
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 222
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu