BERLÍN. Úvahy o zákaze predaja dieselových áut v Nemecku majú negatívny vplyv na dopyt po týchto vozidlách.
V dôsledku toho sa u obchodníkov s ojazdenými autami začínajú hromadiť nepredané dieselové modely. Ich hodnota sa odhaduje na 4,5 miliardy eur.
Automobilky Volkswagen, Daimler a BMW sa pritom začiatkom augusta dohodli, že inovujú približne 5 miliónov novších áut s dieselovým motorom a ponúknu zľavy na staršie modely. Ale ani tak sa im nepodarilo zmierniť strach z emisií.
Autá sa ťažko predávajú
Nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová s odvolaním sa na vládne testy tento týždeň novinárom povedala, že ani plánované aktualizácie softvérov dieselových motorov nie sú "dostatočné" na to, aby splnili limity pre emisie.
Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci ČítajteTo vyvoláva pochybnosti o budúcnosti dieselových áut. Približne 300.000 ojazdených vozidiel, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro-5 a prišli ako nové do predaja do septembra 2015, sa hromadí v autobazároch.
Vyplýva o z údajov nemeckého združenia predajcov automobilov ZdK. Priemerná cena týchto áut je 15.000 eur.
"Tieto vozidlá sa teraz ťažko predávajú," povedal Thomas Peckruhn, viceprezident združenia, v emailovej správe. "Potrebujeme jasné signály od vlády, či a do akej miery sa týchto vozidiel môže dotknúť zákaz dieselov."
Šéfovia automobiliek a predstavitelia vlády začiatkom mesiaca dosiahli kompromisnú dohodu o znížení emisií. Výrobcovia áut súhlasili, že ich vybavia novým softvérom namiesto oveľa nákladnejších úprav hardvéru
. Ochranári však tento výsledok kritizujú a označili ho za snahu o stlmenie pádu automobilového priemyslu v Nemecku.
Majitelia sa áut zbavujú
Vzhľadom na rastúci tlak na dieselové motory, približne 29 percenta majiteľov takýchto áut v prieskume uviedlo, že sa snažia ich predať. A čo najskôr pre obavy z ďalšieho zníženia ich hodnoty.
“Tieto vozidlá sa teraz ťažko predávajú.
„
Aj autosalóny bojujú s poklesom dopytu po dieselových autách, preto 77 percenta z nich už znížilo ich ceny.
Hodnota ojazdených vozidiel s dieselovým motorom je dôležitým faktorom pri výpočtoch cien vozových parkov automobiliek. Klesajúce ceny dieselov by mohli mať za následok veľké odpisy z hodnoty ich lízingového portfólia.
V Nemecku je podľa údajov spolkového dopravného úradu zaregistrovaných približne 6 miliónov dieselových vozidiel spĺňajúcich staršie emisné normy Euro-5.
Strach klientov z dieselov tak môže mať pre automobilky veľmi nepríjemné dôsledky. Musia preto urýchliť svoj strategický posun k elektrickým vozidlám, odporúčajú analytici.