LONDÝN. British Airways prerušili kvôli výpadku počítačových systémov všetky sobotňajšie lety nadväzujúce na londýnske medzinárodné letisko Heathrow a Gatwick.
Opatrenie spôsobilo na oboch letiskách chaos kvôli tisícom cestujúcich tlačiacich sa v odbavovacích halách. Spoločnosť neskôr uviedla, že nemá dôkazy o tom, že by výpadok bol zavinený kybernetickým útokom..
Nešpecifikovaný problém, na odstránení ktorého sa horúčkovito pracuje, predstavuje značné narušenie plynulosti leteckej dopravy, a to nielen z a do Londýna. Cestujúci hlásia prostredníctvom sociálnych sietí omeškanie letov z rôznych lokalít, napríklad severoírskeho Belfastu, španielskej Málagy či talianskej metropoly Rím.
Loading
...
Cestujúci hlásili dlhé rady a oneskorené lety, poznamenala agentúra AP a pripomenula, že tisícky Britov vyrazili na cesty, aby si užili predĺžený sviatočný víkend.
"Je to zlý sen. Stovky a tisícky ľudí sa zhromaždili na odlet," povedala agentúre Reuters Roshni Burtová, ktorá sa chystala odletieť z Heathrowu do Bahrajnu so svojím malým synom. Na letisko dorazila dopoludnia v 9:30 SELČ, čakala hodiny v rade, ako prestal pracovať systém odberu batožiny, a potom čakala ďalšie dve hodiny na priechod bezpečnostným koridorom, kým sa dozvedela, že jej let zrušili.
Loading
...
Nedostupná bola aj časť internetového portálu British Airways a niektorí pasažieri poukázali aj na to, že riadne nefungovala ani príslušná mobilná aplikácia.
Podľa British Airways, ktorú citovala BBC, nie sú zatiaľ dôkazy, že by za problémami bol hackerský útok. "Nenašli sme dôkaz, že by išlo o kyberútok," uviedla vo vyhlásení.
Spoločnosť uviedla, že sa snaží, aby svoje služby obnovila v nedeľu. Pripustila však, že aj vtedy ešte môže dôjsť k istým narušeniam. British Airways však očakáva, že nedeľné prílety do Londýna sa už uskutočnia podľa plánu.
Letáky s pokynmi
Na londýnskom letisku Heathrow uviazla aj hovorkyňa antivírusovej spoločnosti Eset Zuzana Hošalová.
Mali ste dnes letieť do Viedne. Kde ste práve teraz?
Som v Londýne na letisku Heathrow na treťom termináli. Je tu v podstate pokoj, len jeden nemecký turista nezvládol svoje nervy. Zamestnanci British Airways sa snažia ľuďom vysvetliť, čo sa deje.“
Ako komunikuje letecká spoločnosť?
„Dostali sme letáky s pokynmi, čo máme robiť a ako si budeme môcť vyžiadať kompenzáciu. Vraj máme nárok na ubytovanie v hoteli, ale keď si hľadáme cez internet izbu na poslednú chvíľu, ceny sú prestrelené. V letáku je suma 200 libier na noc, čo hotely presahujú.“
So zákazníkmi komunikujú len cez letáky?
„Pri registrácii letenky musíte vyplniť údaje o sebe a dá sa tam dať aj telefónne číslo, na ktorom väčšinou informujú, ak let mešká. Keby som však od obeda nesledovala médiá, netuším, čo sa deje. Môj let mal ísť až po siedmej hodine, čo podľa prvých informácií ešte nemal byť problém.
Bohužiaľ, teraz sú všetky lety zrušené. Žiadna sms však neprišla, treba sa dovolať na aerolinku, čo sa podľa internetu nedá, alebo si na letisku odchytiť niekoho z British Airways. Slečny od nich sú veľmi pokojné, ale tej, čo so mnou komunikovala, sa triasli ruky, takže toho mala asi dosť.“
Takže stále neviete, kedy budete letieť.
„Zamestnankyňa spoločnosti mi veľmi suverénne povedala, že snáď zajtra, ale neviem, či tomu môžem veriť. Rátam s tým, že prespím aj tu na letisku, ak nič nenájdem.“