Katarína Szulenyiová obhájila diplom z medzinárodných vzťahov a jej životopis je plný skúseností z humanitárnej sféry. Napriek tomu zakotvila medzi startupmi, ktoré však nehľadá v Silicon Valley, ale v rozvojových krajinách.
Po nové nápady, ktoré majú meniť svet, sa chodí najmä do Silicon Valley. Vy, naopak, hľadáte inšpirácie v Keni alebo Mjanmarsku. Ide o rozvojové krajiny, kde je biznis pre chýbajúce finančné prostriedky obmedzený.
"Presne toto si veľa ľudí myslí. Avšak predstava väčšiny Európanov o tom, čo rozvojové krajiny sú a ako sa tam podniká, je často skreslená.
Nás na rozvojových krajinách priťahuje najmä vynaliezavosť podnikateľov a inovatívne technologické projekty, ktorými sa snažia vyriešiť ozajstné problémy. Často nachádzame riešenia, ktorých cieľom je zlepšiť prístup k vzdelávaniu alebo zdravotnej starostlivosti.
Práve nedostatok podpory zo strany vlády obyvateľov týchto krajín núti nájsť riešenia svojpomocne, čo sa prostredníctvom technológií dá dosiahnuť omnoho rýchlejšie, ako keby sa mali spoliehať na tretie strany."
Nie je riskantné investovať do startupov v rozvojových krajinách?
"Investovať do startupov je vždy riskantné. A v rozvojových krajinách to platí dvojnásobne."
Prečo to potom robíte?
Kto je Katarína Szulenyiová
Bratislavčanka Katarína Szulenyiová je od januára prevádzkovou riaditeľkou (COO) vo švajčiarskej spoločnosti Seedstars, ktorá vyhľadáva startupy v rozvojových krajinách. Posledné dva roky spoluorganizuje najväčšiu svetovú súťaž pre startupy zo 65 rozvojových krajín Seedstars World. Ako regionálna manažérka pre Áziu zodpovedala za vyhľadávanie a podporu tých najlepších startupov zo 17 krajín. Od začiatku roka ju povýšili a stala sa z nej manažérka zodpovedná za celý svet.
Hoci Szulenyiová o návrate na Slovensko zatiaľ neuvažuje, priznáva, že existuje množstvo príležitostí, ako napríklad LEAF, kde dokážu nájsť veľmi zaujímavé pracovné príležitosti pre ľudí s naozaj rôznorodými skúsenosťami.
"Veľa rozvojových krajín rastie neskutočným tempom. Za rozvojovú krajinu sa už nepovažuje ani Singapur, ktorý každoročne investuje asi trinásť miliárd eur do technológií a výskumu. V týchto krajinách je kvantum talentovaných ľudí, ktorí majú úžasné nápady, ale nik si ich nevšíma. Vezmite si, že by sa nikto na tie rozvojové krajiny nezameral."
O neúspešných startupoch sa nehovorí, pritom ich je omnoho viac ako tých úspešných. Nie je to ďalšie zraniteľné miesto vášho biznisu?
"Vo všeobecnosti platí, že pomer úspešných startupov k tým neúspešným je jeden k deviatim. Čiže kým deväťdesiat percent zlyhá, len desať percent uspeje. Práve preto sa mnohé investičné spoločnosti snažia rozložiť svoje riziko a radšej investujú menšie sumy do viacerých startupov, ako keby mali spraviť len jednu veľkú investíciu. Takýmto spôsobom sa snažia zvýšiť si šancu, že aspoň niektorá z ich investícií sa im v prípade úspechu vráti späť. To isté robíme aj my."
Aké startupy nachádzate v Afrike?
"Najväčší podiel startupov sa zameriava na celkové zlepšenie prístupu k službám, či už je to vzdelávanie, financie, alebo zdravotníctvo. Napríklad startup OkHi, ktorý sme našli v Keni, umožňuje ľuďom mať fyzické adresy. V Európe alebo USA si je málokto vedomý toho, že takmer štyri miliardy ľudí na zemi nemajú fyzickú adresu. Ľudia sa celkom úspešne navigujú podľa miestnych zvláštností, ale niečo také, ako názvy ulíc, neexistuje.
Práve toto je príklad startupu s neskutočne veľkým potenciálnym trhom (takmer viac ako polovica obyvateľov zeme), ktorý by ste v Silicon Valley nenašli, keďže o danom probléme nemajú ani poňatia."
Na akom princípe ten startup fungoval?
"Možno to znie prekvapivo, ale aj keď ľudia nemajú normálne adresy, množstvo ľudí má smartfón. Cez Google Maps si potom dokážu v aplikácii označiť miesto domu a Google Maps im podľa súradníc priradí presnú adresu. Na uľahčenie orientácie si môžu pripojiť k adrese aj fotografiu vstupnej brány. Ak by potrebovali urgentnú pomoc, tak si ju pomocou aplikácie môžu jediným kliknutím zavolať."
Znie to fajn, ale nie je v Afrike problém s internetovým pripojením, ak človek nebýva priamo vo veľkom meste?
"V porovnaní s nami sú na tom pochopiteľne horšie. Ale podľa najnovších štatistík sa bude v roku 2020 až osemdesiat percent všetkých smartfónov nachádzať práve v rozvojových krajinách. Aj dnes je mobilné pokrytie pomerne vysoké a takmer každý má základný telefón. V Keni je internetové pokrytie takmer 70-percentné. Celosvetovo už nie je prístup k internetu taký veľký problém ako kedysi."
Dokáže si vôbec takýto startup z Kene zarobiť sám na seba?
"Samozrejme. V tomto konkrétnom prípade zarábala aplikácia maličkú sumu zakaždým, keď ľudia niekomu svoju adresu preposlali a mesačne im to vytvorilo celkom slušný zisk. V danom čase bola aplikácia aktívna len v Keni, ale predstavte si, že sa ju podarí rozšíriť aj do okolitých krajín. Práve preto, že tento startup vznikol na základe určitého problému, ktorý je rozšírený naprieč rozvojovými krajinami, majú podobné projekty veľmi široké uplatnenie. Práve tam vidíme priestor, kde sa dá investovať."
Rozumiem, že Ázia technologicky napreduje. Ale Afrika?