RegioJet svoj vstup na linku medzi Bratislavou a Košicami oznámil na jar 2014. Rozhodol sa vtedy prevádzkovať tri páry vlakov. Po prehraných prezidentských voľbách Robert Fico (Smer) na straníckom sneme oznámil cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov.
Po dvoch rokoch na linke plánuje odísť. Majiteľ firmy RADIM JANČURA v rozhovore pre SME hovorí, že po ich oznámení by svoje rozhodnutie zmenil a prevádzkovanie vlakov by nespustil. „Najdôležitejší cestujúci sú tí, ktorí sú cenovo senzitívní. Len čo dáte študentovi výraznú zľavu, nebude s vami jazdiť, aj keď mu poskytnete skvelý servis,“ hovorí rozhovore pre SME.
Na konci roka 2015 ste oznámili definitívny koniec vašich vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Vtedy ste však svoje rozhodnutie zmenili. Dnes je január 2017 a opäť oznamujete definitívny koniec na tejto trase. Nie je to opäť iba bluf?
„Na jeseň 2015 sme povedali, že priestor na linke medzi Bratislavou a Košicami je len pre jedného dopravcu. Veril som, že je veľká šanca, že Smer a Ján Počiatek IC vlaky zrušia. Železničná spoločnosť Slovensko navyše sama priznávala, že jej vlaky boli v strate, pričom počet cestujúcich bol tri- až štyrikrát menší ako v našich vlakoch.“
Dnes nie je situácia rovnaká?
„Dnes už nie je vo vláde iba Smer, ktorý nás nemá rád. Už je tam aj Andrej Danko (SNS), ktorý nás nenávidí.“
Už ste spravili všetky potrebné kroky na zastavenie vlakov od februára?
Kto je Radim Jančura
Český podnikateľ, ktorý v roku 1996 založil spoločnosť Student Agency. Pôvodný predmet podnikania - poskytovanie au-pair pobytov - rozšíril na autobusovú dopravu. Dnes prevádzkuje aj vlaky napríklad medzi Prahou a Ostravou či Prahou a Košicami. V decembri spustil linku medzi Prahou a Bratislavou.
„Oznámili sme už zamestnancom, že končíme na linke Bratislava – Košice a previedli sme ich na iné pozície. Áno, existuje malá bezvyznámaná šanca, že neskončíme. Pán minister dopravy Árpád Érsek mi poslal SMS správu, že to bude riešiť, ale dávam tomu jednopercentnú šancu. Na ministerstve rozhodujú podľa mňa páni Andrej Danko (SNS) a štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček (Smer). Už som totiž pánu Stromčekovi ponúkal kompromis, vďaka ktorému by sme mohli zostať na nedotovanej trati, no nepočúval.“
Ministrom dopravy je Árpád Érsek z Mosta-Hídu.
„Pána Érseka poznám mnoho rokov. Bol pri tom, keď začínali jazdiť naše vlaky medzi Bratislavou a Komárnom. Ide o múdreho pána, s ktorým mám veľmi dobré vzťahy. Nie som si však istý, či je to práve on, kto ministerstvo riadi. Vláda vznikla nečakaným spojením SNS a Most-Hídu, pričom na znovuobnovenie štátnych IC vlakov tlačil pán Danko. Dokonca sa to dalo aj do programového vyhlásenia.“
V čom je skutočný problém toho, že nedokážete byť rentabilní na tejto trati? Je to znovunasadenie IC vlakov alebo vlaky zadarmo?
„Nové IC vlaky sa stali impulzom nášho odchodu. Hlavným problémom, prečo ani my ani štátne IC vlaky nebudú nikdy v zisku, je to, že v novembri 2014 prišli Ficove zľavy.“
Čo by vás teda mohlo presvedčiť, aby ste ostali? Aký kompromis ste ponúkali?