Ako sa z hráča na klarinet stane jeden z najznámejších organizátorov kultúrnych podujatí na Slovensku?
„Bol to sled náhod. S hrou na klarinet som prestal preto, že sa mi zlomil predný zub. Pre hráča na dychový nástroj je to fatálne zranenie a začal som si hľadať iný druh obživy. Ešte keď som hral vo francúzskom orchestri na veľkých festivaloch, pozeral som okolo seba, že by sa mi asi páčilo ťahať za tie nitky trošku viac než stláčať klapky na klarinete. Ako klarinetista som organizoval prvý ročník festivalu ešte pod názvom Hudobné záhrady Bratislavy a zistil som, že ma to vzrušuje a napĺňa.“
Sú na Slovensku potrebné známosti na vybudovanie značky?
„Keď som sa vrátil z Francúzska, nikoho som nepoznal. Ak sú aj známosti potrebné, ja som ich nemal. Začínal som od nuly. Moje známosti boli len v hudobnej brandži, nepoznal som sa s biznis ľuďmi, s politikmi.“
Vašu agentúru oslovilo ministerstvo zahraničných vecí v súvislosti s organizáciou otváracieho koncertu pre verejnosť pri príležitosti slovenského predsedníctva. Ako je to so známosťami pri štátnych zákazkach, ktoré idú často cez priame oslovenie?
„Myslím, že netreba mať známosti na ministerstvách, aby ľudia pracovali pre štátnu správu. Môže to s tým určite súvisieť, ale ja som na ministerstve zahraničných vecí nepoznal vôbec nikoho. S pani Ťapákovou si vykáme a nie sme kamaráti. Tak vysoko som sa v rámci televízneho biznisu nikdy nedostal. S ministrom som prvýkrát hovoril v júni, čo bolo mesiac pred festivalom (festival Viva Musica, pozn.red.). Na ministerstvo ma prizvali pre známosť značky.
Matej Drlička
Je hudobný manažér a producent, ktorý od roku 2005 organizuje festival Viva Musica! Pred tým účinkoval ako orchestrálny hráč na klarinet v Opera de Paris, Orchestra National de France a Bayerische Staatsoper v Mníchove. Organizoval júlový koncert pre verejnosť, ktorým Slovensko odštartovalo svoje predsedníctvo v Rade EÚ. Bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí Zuzana Hlávková upozornila na čudné šafárenie pri galavačeri na uvedenie loga aj pri otváracom koncerte pre verejnosť. Tlačiť na veľkolepé predražené akcie podľa nej začala po príchode na ministerstvo bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková, ktorá robila externú poradkyňu. Hlávková tvrdí, že na ministerstvo ju poslal premiér Robert Fico s tým, či ju tam nevedia nejako využiť.
Prekvapilo vás, keď vás oslovili?
„Nebol som prekvapený, lebo často dostávam tento druh telefonátov. Keď sa napríklad robila voľba generálneho riaditeľa SND, zavolali ma do komisie. Pomáhal som aj nášmu ministerstvu kultúry organizovať koncert slovenských interpretov v Petrohrade. Mimochodom, bolo to bez nároku na honorár, aj preto, že tam išla spievať moja partnerka Adriana Kučerová. To sú akcie, kde nikdy neberiem žiadne provízie. Ja a Tono Popovič sme vnímaní ako dvaja ľudia, ktorí na Slovensku robia orchestrálne open air koncerty. Mňa vtedy ani nenapadlo riešiť prieskum trhu. Ministerstvo si ma v úvode nenajalo ako agentúru, chceli počuť môj názor.“
Ministerstvo chcelo pôvodne robiť otvárací koncert pre verejnosť formou premietania galavečeru na Hlavnom námestí za 20-tisíc eur. Vy ste na stretnutí navrhli vlastný koncept, ktorý stál 170-tisíc eur. Vedeli ste vopred, že rozpočet na túto akciu sa môže zvyšovať?
„Po úvodnom stretnutí na ministerstve zahraničných vecí som sa radil so Zuzanou Komárovou, ktorá na stretnutí zastupovala ministerstvo kultúry, či má vôbec zmysel sa do toho vzhľadom na financie púšťať. Povedala mi, že z ministerstva kultúry na to nie sú alokované žiadne ďalšie peniaze. Bolo teda na ministerstve zahraničia, či prijmú môj návrh. Nakoniec sme im ponúkli niekoľko konceptov a nápad spojiť všetky národnosti Európskej únie do jedného veľkého speváckeho zboru sa im páčil. K tomu sme im predložili aj náš rozpočet.“
V akej výške?