BRATISLAVA. Zuno banka, ktorá je súčasťou rakúskej skupiny Raiffeisen, po takmer šiestich rokoch na Slovensku končí. Rozhodol sa tak majiteľ banky Raiffeisen Bank International (RIB), Zuno banka tak ukončí svoju činnosť na Slovensku, ale aj v Českej republike. Dôvodom rozhodnutia je zjednodušenie štruktúry a odstránenie duplicitných aktivít na trhoch, kde skupina pôsobí.
Zuno od 21. októbra prestane prijímať nových klientov a k rovnakému dátumu zníži úrokové sadzby na sporiacich produktoch na nulovú úroveň. Všetkých približne 266-tisíc klientov na Slovensku a v Česku si podelia banky Raiffeisenbank (v Česku) a Tatra banka (na Slovensku).
Banka zároveň tvrdí, že všetky klientske prostriedky sú chránené podľa zákona o ochrane vkladov a súčasným klientom bude poskytovať servis aj naďalej. „O ďalších krokoch budeme informovať klientov s dostatočným predstihom,“ povedal Oyvind Oanes, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Zuno Bank AG.
Ostáva deväť mesiacov
Klienti banky sa tak nemusia obávať, že od 21. októbra banka úplne zmizne z trhu. Predpokladaný dátum vrátenia bankovej licencie je na konci prvého polroka budúceho roka, dovtedy sa budú aktivity banky postupne presúvať na nasledovníkov.
Aký bude konkrétny postup, banka zatiaľ nevie, rokujú o ňom v rámci skupiny a tiež s príslušnými dohľadovými orgánmi.
„Keďže sme súčasťou jednej bankovej skupiny, naše nazeranie na smerovanie bankovníctva je veľmi blízke. Budúcnosť bankovníctva vidíme najmä v rozvoji nových technológií a digitalizácii. Sme preto presvedčení, že klienti pocítia pripravovanú zmenu len minimálne," povedal Michal Liday, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Tatra banky.
Ako bude vyzerať presun klientov do Tatra banky, či za akých podmienok budú klienti využívať služby banky, zatiaľ nie je jasné. K týmto otázkam sa zatiaľ Zuno banka nevyjadrila, detaily bude vedieť až po skončení rokovaní.
Férový prístup
V prípade, ak ste klientom banky a čerpáte úver, Zuno vás nebude nútiť splatiť pôžičku jednorazovo. „Klient by mal pokračovať v platení pravidelných splátok v dohodnutej výške,“ vraví hovorca banky Ivo Trávniček. Aj tu však dodal, že detaily zatiaľ banka nevie a rokuje o nich.
Klienti banky rovnako nemusia čakať na ponuku od Zuno, kam s účtom a za akých podmienok. „Zákazníci si môžu preniesť účet do Tatra banky už teraz, prípadne do inej banky,“ tvrdí Trávniček.
Pavel Škriniar z portálu Finančná hitparáda tvrdí, že zo strany Zuno banky ide o veľmi férovú a transparentnú komunikáciu ku klientom. „Klienti dostali informáciu, že majú trištvrte roka na presun svojich vkladov do inej banky či hľadanie nového rovnako výhodného bežného účtu,“ vraví Škriniar.
Dodáva, že preberajúca banka by mala zmluvné podmienky, ktoré klient uzavrel v Zuno, akceptovať, teda by nemali byť prísnejšie.
Podľa výkonného riaditeľa portálu Finančný kompas Maroša Ovčarika môžu niektoré pravdepodobne menšie banky ešte čakať ich predaj, prípadne zlúčenie s niektorou z väčších bánk. Odchod alebo zlúčenie akejkoľvek banky však nie je podľa neho z pohľadu konkurenčného prostredia dobrou správou, pretože sa zužuje ponuka služieb na trhu.
„Určitá konsolidácia bankového sektora podľa môjho názoru príde aj preto, že slovenský bankový sektor z pohľadu ziskovosti čaká v najbližšej budúcnosti skôr stagnácia, ako zásadnejšie rasty. Čo súvisí najmä s poklesmi úrokových sadzieb na celom trhu, ale napríklad aj s reguláciou v posledných rokoch," dodal Ovčarik.