LONDÝN. Automobilka Jaguar Land Rover (JLR) "zmení svoje zmýšľanie o investíciách", ak jej konkurent Nissan dosiahne s Britániou dohodu o kompenzáciách za škody spôsobené odchodom krajiny z Európskej únie (EÚ). Informovala o tom agentúra Reuters.
Carlos Ghosn, šéf Nissanu, vo štvrtok (29.9.) totiž uviedol, že sa chce s Londýnom najprv dohodnúť na kompenzácii v prípade, že automobilka bude po brexite čeliť colným bariéram, kým sa zaviaže k ďalším investíciám v závode Sunderland.
Férový prístup
JLR, najväčší výrobca áut na britských ostrovoch, požaduje od vlády v Londýne férový prístup a rovnaké podmienky pre všetkých producentov áut.
Generálny riaditeľ automobilky Ralf Speth pripomína, že JLR ako jediný v Británii vozidlá nielen vyrába, ale má tam aj výskumné, dizajnérske a technologické oddelenie.
Speth dnes agentúre Reuters okrem iného povedal, že firma už zaznamenala prvé náznaky v Európe, ktorá je najväčším trhom automobilky, že niektorí klienti po brexite nebudú chcieť kupovať vozidlá vyrobené v Británii.
Podľa Spetha JLR, ktorý sa vlani podieľal jednou tretinou na celkovom počte 1,6 milióna áut vyrobených v Británii, bude v prípade tzv. tvrdého brexitu čeliť hneď dvom úderom: zavedeniu cla na vyvážané autá a zároveň clám na dovoz komponentov a technológie, a to v tvrdom konkurenčnom prostredí v Európe.
Prehodnotia svoju stratégiu
JLR po júnovom referende o brexite nezmenil svoju dlhodobú stratégiu v oblasti investícií, ale teraz si ju firma bude musieť znova dobre premyslieť.
Zatiaľ však ponecháva otvorenú možnosť nových investícií do výroby batérií a novej továrne na výrobu áut v Británii, ak bude mať "správne" podmienky, vrátane podmienok testovania vozidiel a podpory vedy.
Šéf Nissanu rozbúril hladinu, keď vyhlásil, že zastaví nové investície v Británii, ak mu nesľúbi kompenzácie za prípadné zavedenie cla po brexite.
Nissan by sa mal pritom na budúci rok rozhodnúť, kde postaví nový závod na výrobu modelu Qashqai SUV, ale to ešte nebudú známe podmienky vystúpenia krajiny z EÚ.
Ghosn novinárom na autosalóne v Paríži povedal, že nemôže čakať do skončenia rokovaní o brexite. Preto ak firma bude nútená rozhodnúť o investícii už v nasledujúcich mesiacoch, bude sa musieť dohodnúť s vládou v Londýne na kompenzácii za zavedenie cla na export do Európy.